
 

 1 

 

 

 

JAARVERSLAG 2010 

    

 

 

Inhoudsopgave 

 

Pag.   2:   Profilering in Nederland en internationale aandacht 

Pag.   3:   Zaken die het Fonds steunt of steunde 

Pag.   8:   Het bestuur 

Pag.   9:   Grondleggers en ondersteuners 

Pag. 10:   Doelstellingen, Statuten / Reglementen en Contact 

Pag. 11:   Exploitatieoverzicht 2010   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 2 

 

Profilering in Nederland en internationale aandacht 

Voor het Persvrijheidsfonds was 2010 een bewogen jaar, met enkele markante hoogtepunten: de 

presentatie van de eerste Persvrijheidsmonitor, de tweestrijd Nina Storms-Eric Smit en de uitspraak 

van het Europese Hof in de AutoWeek-zaak. 

Prof. dr. Wouter Hins (Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam) en mr. dr. Marga 

Groothuis (Leiden) tekenden voor de eerste nationale Persvrijheidsmonitor die op 3 mei tijdens de 

Dag van de Persvrijheid werd gelanceerd. Zij werden geassisteerd door mr. Chris Wiersma en mr. 

Damiaan van Eeten. Over 2009 zijn grote gebeurtenissen en ‘kleinere’ incidenten op het brede 

gebied van de persvrijheid in Nederland gesignaleerd, samengevat en geanalyseerd. Een paar 

conclusies: “Nederland raakt qua wetgeving in Europa achterop”. En: “De Wet Openbaarheid 

Bestuur (WOB) is aan modernisering toe”. Ons fonds zal deze monitor mede dank zij het 

Stimuleringsfonds voor de Pers jaarlijks laten verschijnen. 

Sterk de aandacht trok onze steun aan journalist/schrijver Eric Smit in zijn al jaren slepend conflict 

met zakenvrouw Nina Storms-Vleeschdrager. Dat kwam in de zomer in een stroomversnelling, toen 

mevr. Storms (voorheen Brink) beslag liet leggen op alle persoonlijke en zakelijke bezittingen van 

de freelancejournalist. Mediabreed was er veel response van de pers, waardoor er sprake was van 

een sterke profilering van het Persvrijheidsfonds. Na het zoveelste kort geding werd er een 

wapenstilstand gesloten. In december werden er buiten de rechtszaal zaken gedaan en was de druk 

op Smit van de baan. 

Op 14 september oordeelde de Hoge Kamer van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in 

Straatsburg, dat de bescherming van journalistieke bronnen in  Nederland tekort schiet. Deze 

principiële uitspraak is gedaan naar aanleiding van een inval door het Openbaar Ministerie bij 

AutoWeek van Sanoma Uitgevers in 2002. Het weekblad werd toen op intimiderende wijze door 

justitie gedwongen om beeldmateriaal af te staan van een illegale straatrace in Hoorn. De foto’s 

waren gemaakt onder toezegging van anonimiteit aan de deelnemers van die straatrace. Door de 

inbeslagname werd die afspraak geschonden. De zeventien rechters van het Europese Hof 

veroordeelden dit unaniem als een ongeoorloofde inbreuk op de journalistieke bronbescherming. 

Sanoma krijgt van de Nederlandse Staat een kostenvergoeding van 35.000 euro. Deze opzienbarende 

uitspraak trok wereldwijd de aandacht en was een groot succes voor advocaat Otto Volgenant 

(Kennedy Van der Laan). 

Bij de fondsenwerving was er na magere jaren sprake van een bescheiden inhaalslag. De 

Nederlandse Publieke Omroep besloot ons drie jaar lang ruimhartig te steunen. De NPO treedt 

hiermee in het voetspoor van o.a. de Stichting Democratie en Media, Roos, de NVJ, het 

Genootschap van Hoofdredacteuren, NTR (voorheen NPS) en het FD. 

RON ABRAM, voorzitter Persvrijheidsfonds 

#  De ‘Persvrijheidsmonitor Nederland 2010’ (ISBN 9789079700233) is nog verkrijgbaar à  € 9,95 bij 

elke boekhandel en rechtstreeks bij uitgeverij AMB, Postbus 7, 1110 AA Diemen / 

info.amb@xs4all.nl 

#Voor meer over Storms-versus-Smit en over de AutoWeek-zaak  zie www.persvrijheidsfonds.nl 

  

  



 

 3 

Zaken die het fonds steunt of steunde 

Eric Smit vs. Nina Storms 

Het slepende conflict tussen zakenvrouw Nina Storms en journalist Eric Smit lijkt, buiten de 
rechtszaal, te zijn opgelost. Komende drukken van ‘Nina, de onweerstaanbare opkomst van een 
powerlady’ zullen vergezeld gaan van een uitgebreide bijlage, meldt Storms’ woordvoerder Kay van 
de Linde op 13 december 2010. De bijlage wordt geschreven door Eric Smit en zal ingaan op enkele 
door Storms bestreden passages. De overeenkomst betekent dat Storms alle lopende rechtszaken 
tegen de journalist intrekt. Dit jaar werd nog beslag gelegd op het huis, bankrekeningen en royalties 
van het Smit. Storms spreekt van een “prettige en evenwichtige oplossing” van het conflict. Eric 
Smit spreekt van “een elegante oplossing na een loopgravenoorlog van bijna zes jaar”. 

WAT VOORAF GING 
Onderzoeksjournalist/schrijver Eric Smit werd jaren juridisch belaagd door mevr. N. Storms-
Vleeschdrager. In een kort geding dat zij tegen hem aanspande om de uitgave van het boek ‘Nina’ 
te verhinderen won hij glansrijk. Zij heeft daarop hoger beroep laten aantekenen. Ook liep er een 
bodemprocedure die zij tegen zijn boek uitgebracht. Daarnaast liepen er nog twee 
bodemprocedures van mevr. Storms tegen Eric Smit. Het had er alle schijn van dat zij hem kapot 
wilde procederen. 

Op 8 juli maakte Smit de steun van het Persvrijheidsfonds wereldkundig in een persbericht. Een dag 
later liet mevrouw Storms beslag leggen op alle persoonlijke en zakelijke bezittingen van Smit. 
Maandag 19 juli hebben de bestuursleden Ron Abram en Erik Jurgens de besluitvorming toegelicht in 
een gesprek met Nina Storms en haar man Pieter. Mevrouw Storms kwam met het voorstel om te 
komen tot een bindende bemiddeling tussen auteur Eric Smit en haar. Abram en Jurgens brachten 
dit aanbod op dinsdag 20 juli over aan Smit, omdat zij bindende bemiddeling op zich een goed 
instrument vinden. 

Zij namen kennis van het standpunt van Eric Smit: “Een proces over het boek biedt meer 
mogelijkheden voor waarheidsvinding, vooral via getuigenverhoren. Ik heb jaren in het boek 
geïnvesteerd, ik wil kunnen bewijzen dat het op waarheid berust. Bemiddeling geeft te weinig 
mogelijkheden daartoe.” 

Abram en Jurgens hebben dit standpunt diezelfde dag ter kennis gebracht van het echtpaar Storms. 
Hiermee kwam er een einde aan de actieve rol van het Persvrijheidsfonds. 

Inmiddels heeft mevrouw Storms in etappes de beslagen voorlopig opgeheven. 

Tijdens een door Smit aangespannen kort geding op 29 juli is er ook een soort schikking getroffen 
die een dag later uitmondde in een gesprek onder vier ogen tussen Nina Storms en Eric Smit. 

Hierin werd een “wapenstilstand” overeengekomen; beide partijen zullen elke vorm van publiciteit 
schuwen. 

 

 

 

 

 



 

 4 

Autoweek vs. De Staat 

Het Persvrijheidsfonds ondersteunde in de zaak Autoweek vs. De Staat een uniek hoger beroep bij 
de Grote Kamer van het Europese Hof voor de Rechten Van de Mens in Straatsburg. Het hoger 
beroep bij het Europese Hof werd in behandeling genomen door de Grote Kamer.  

Sanoma Uitgevers verdedigde op 6 januari jl. bij de Grote Kamer van het Europese Hof voor de 
Rechten van de Mens het hoger beroep in de zaak AutoWeek versus de Nederlandse staat. Het 
Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg heeft op 14 september 2010 aangegeven 
dat de bescherming van journalistieke bronnen in Nederland tekort schiet.   

Persbericht Sanoma 
 
Sanoma Uitgevers wint AutoWeek-zaak bij Europese Hof 
Europese Hof onderstreept het belang van journalistieke bronbescherming 
Hoofddorp, 14 september 2010 - Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in 
Straatsburg heeft vandaag aangegeven dat de bescherming van journalistieke 
bronnen in Nederland tekort schiet. Deze principiële uitspraak is gedaan naar 
aanleiding van een inval van het Openbaar Ministerie bij het weekblad AutoWeek van 
Sanoma Uitgevers in 2002. AutoWeek werd in 2002 op intimiderende manier door de 
politie gedwongen beeldmateriaal af te staan van een illegale straatrace in Hoorn. 
Deze foto’s waren door een AutoWeek-journalist gemaakt onder toezegging van 
anonimiteit aan de deelnemers van die straatrace. Door de inbeslagname werd die 
afspraak geschonden. Het Europese Hof heeft nu geoordeeld dat dit een 
ongeoorloofde inbreuk maakt op de journalistieke bronbescherming. 
 
Nederlandse bronbescherming schiet te kort 
Het journalistiek brongeheim is een hoeksteen van de persvrijheid, zo wordt nog eens 
bevestigd in dit principiële arrest. Door de hoofdredacteur van AutoWeek enige tijd te 
arresteren en te dreigen met het platleggen en doorzoeken van alle Sanoma redacties (in het 
weekend van het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima) om zo druk uit te oefenen op 
Sanoma om beeldmateriaal van een illegale straatrace af te geven, handelde de Nederlandse 
Staat in strijd met artikel 10 EVRM. 
En die beperking van de uitingsvrijheid had niet de door artikel 10 lid 2 EVRM vereiste 
wettelijke basis. Immers, onder Nederlands recht kan de Officier van Justitie zonder 
rechterlijke toets besluiten tot inbeslagname van journalistiek materiaal. Het Hof is het met 
Sanoma eens dat er in beginsel altijd een met waarborgen omklede rechterlijke toetsing moet 
plaatsvinden voordat journalistiek bronmateriaal door het OM in beslag kan worden genomen. 
De Nederlandse Staat is veroordeeld tot betaling van een kostenvergoeding van 35.000,- euro 
aan Sanoma. Aldus het persbericht. 
 
Journalistiek verheugd met uitspraak 
Hoofdredacteur AutoWeek Tonie Broekhuijsen: “Het gaat om een principiële zaak en ik ben dan 
ook blij met deze uitspraak. De voor het journalistieke beroep noodzakelijke bescherming van 
bronnen en bronmateriaal werd door Justitie in deze kwestie met voeten getreden. Voordat 
journalistiek bronmateriaal door het OM in beslag kan worden genomen, zou er in beginsel 
altijd een met waarborgen omklede rechterlijke toetsing moeten kunnen plaatsvinden, en daar 
was in dit geval geen sprake van.” 
Een groot aantal journalistieke organisaties ondersteunde deze case. Thomas Bruning, 
secretaris van het Persvrijheidsfonds: “In Nederland is bronbescherming nog onvoldoende bij 
de wet geregeld. Een wetsvoorstel daartoe is in voorbereiding. Dat wetsvoorstel zal moeten 
worden aangescherpt naar aanleiding van dit arrest van het Europese Hof en dat is een goede 
zaak”.  
 
 
 
 



 

 5 

Brede journalistieke steun 
Het bezwaar van Sanoma Uitgevers werd onderschreven door een groot aantal organisaties, 
waaronder het Persvrijheidsfonds, de NVJ, het Genootschap van Hoofdredacteuren, de VVOJ, 
en tientallen buitenlandse en internationale organisaties, zoals de European Federation of 
Journalists, Media Legal Defence Initiative en de International Press Institute. 
De procedure is behandeld door mr. Otto Volgenant van advocatenkantoor Kennedy Van der 
Laan. 
 
Omschrijving case 
AutoWeek maakte in 2002 beeldopnamen van een illegale straatrace in Hoorn onder 
toezegging van anonimiteit aan de deelnemers. Het Openbaar Ministerie heeft inbeslagname 
van het beeldmateriaal geëist. Toen dit werd geweigerd, met beroep op bronbescherming, 
werd hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen gearresteerd en Sanoma Uitgevers werd gedreigd met 
‘sluiten van de tent’. 
Achteraf bleek dat de redenen voor de inbeslagname niet zo urgent waren als gesteld. Er werd 
door Justitie gezegd dat het ging om ‘een zaak van leven en dood’. Maar uiteindelijk bleek het 
te gaan om een auto die betrokken was geweest bij een ramkraak (deze auto stond overigens 
niet op de foto’s en Justitie heeft deze foto’s niet meer gebruikt). Van de kant van Justitie werd 
onevenredige druk uitgeoefend op Sanoma om de CD Rom af te staan. Uiteindelijk heeft 
Sanoma de CD Rom onder protest afgegeven en tekende bezwaar aan tegen de gevolgde 
procedure. 
 

Gregorius Nekschot 

In het voorjaar van 2008 werd de cartoonist Gregorius Nekschot na een politie-inval in zijn woning 
enkele dagen in de cel gezet. Het Openbaar Ministerie vond dat een aantal van zijn cartoons, 
geplaatst op internet, haat zaaiden en lasterlijk waren. Dit zorgde voor veel beroering en leidde tot 
Kamervragen. Het Persvrijheidsfonds zegde steun toe indien Justitie tot vervolging zou overgaan. In 
het najaar van 2010 seponeerde het OM de zaak “hoewel sommige cartoons strafbaar waren”. Het 
fonds vindt het jammer dat de rechter nu geen oordeel kan vellen over deze principiële zaak, die 
belangrijk is voor o.a. cartoonisten en columnisten. Na een – zoals de NVJ verwoordt – 
“buitenproportionele actie die de vrijheid van meningsuiting ernstig aantast”. 

Alberto Stegeman 

Alberto Stegeman, journalist bij SBS 6, onderzoekt in zijn programma ‘Undercover in Nederland’ 
deels met verborgen camera’s dubieuze zaken. Ettelijke keren stelde hij veiligheidslekken op 
Schiphol aan de kaak. Hij is door de rechtbank Schiphol-Oost veroordeeld tot een boete van 1.740 
euro, wegens het vervalsen van een KLM-pas en het zich op verboden terrein begeven. De hoogte 
van de boete is conform de eis. De rechtbank erkent dat de journalist heeft gehandeld omdat hij 
misstanden aan de kaak heeft willen stellen en daarom in beginsel een beroep kan doen op de 
vrijheid van meningsuiting, maar komt tot de veroordeling omdat de journalist niet proportioneel 
heeft gehandeld. Het Persvrijheidsfonds is teleurgesteld in de uitspraak en ondersteunt het hoger 
beroep van Stegeman. 

 

 

 

 

 



 

 6 

Telegraafjournalisten De Haas en Mos 

Cassatieberoep van de Telegraafjournalisten De Haas en Mos tegen de Staat der Nederlanden 
(AIVD, journalisten in 2006 gevolgd en afgeluisterd, schending bronbescherming). 

Opnieuw steun, nu aan het vervolg van de procedure van De Telegraaf en andere belanghebbenden 
versus de AIVD, bij het Europese Hof. 

WOB-procedures 

In ons land wemelt het van WOB-procedures. Wij willen soms in hoger beroep steun mogelijk 
maken. Brenno de Winter, befaamd strijder voor de WOB, heeft een zaak tegen de gemeente Kaag 
en Braassem gewonnen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) streeft beperking van de 
WOB, De Winter en anderen streven minimaal een correcte uitvoering van de regels na. Het 
Persvrijheidsfonds staat positief tegenover steun tegen een mogelijke VNG-actie. 

ROOS 

De Stichting Roos, die de belangen van de regionale omroepen behartigt, verloor in mei 2010 een 
kort geding tegen Eredivisie C.V. over het gebruik van voetbalbeelden voor nieuwsuitzendingen. De 
rechter vond wel dat regionale tv-omroepen toegang tot de beelden mochten hebben, maar hij 
verbood het gebruik van deze beelden. Roos had het proces over deze ‘flitsenregeling’ 
aangespannen om “het fundamentele recht op vrije nieuwsgaring en informatievoorziening te 
verdedigen”. Ondanks de ‘zege’ heeft de vertegenwoordiging van de eredivisieclubs toch een 
bodemprocedure ingesteld.  

Het Persvrijheidsfonds steunt Roos om de uitspraak “gebeurtenissen tijdens de wedstrijden  zijn 
nieuws, niet de reportages” te laten toetsen. Het gaat om principiële vragen als: Prevaleert 
auteursrecht boven persvrijheidsrecht? En: Is voetbal entertainment of nieuws? 

Trouw 

In de gevangenis van Vught zit Mahamud Said Omar vast in afwachting van de behandeling van een 
uitleveringsverzoek van de Verenigde Staten. Hij wordt in dat land (volgens de Nederlandse 
overheid) ervan verdacht mensen in ons land te hebben geronseld voor de terroristische organisatie 
Al-Shabab, actief in Somalië. Tot tweemaal toe is een verzoek van Trouw om Omar te mogen 
interviewen geweigerd. Het dagblad gaat nu een ‘voorlopige voorziening’ aan de rechter vragen, 
omdat het vindt dat hier sprake is van een beperking van de vrije meningsuiting van een man tegen 
wie in een ander land verdenkingen bestaan. Het fonds steunt Trouw hierin, evenals de NDP. 

Stichting Ostade Blade 

Tweede cassatie van de Stichting Ostade Blade, uitgeefster van het toenmalige tijdschrift Ravage 
(dat tegenwoordig alleen nog online verschijnt) tegen de Staat der Nederlanden. In 1996 is er een 
onrechtmatige huiszoeking geweest, waarbij veel journalistiek materiaal in beslag is genomen. Het 
fonds betaalt een gedeelte van de proceskosten, die de stichting heeft gemaakt, maar ondersteunt 
een mogelijke gang naar ‘Straatsburg’ niet financieel. 

 

 

 



 

 7 

Opinio 

Voorgenomen ondersteuning van Opinio in bodemprocedure die de toenmalige minister-president 
Balkenende tegen het opinieweekblad had aangespannen na publicatie van een gefingeerde 
toespraak, is door het faillissement van het blad van de baan. 

Kleintje Muurkrant 

Onafgebroken verschijnt Kleintje Muurkrant sinds 1977 in Den Bosch. Via het openbaar maken van 
gegevens en feiten, het geven van achtergrondinformatie en het verspreiden van discussiestukken 
wil men het verzet tegen misstanden in de maatschappij aanwakkeren en aanzetten tot zelfstandig 
kritisch denken en handelen.. Op dit moment dreigt de rechter de Muurkrant monddood te maken 
door bij voorbaat diverse publicaties te verbieden, hetgeen aanleiding geeft tot schadeclaims van 
mensen die zich gedupeerd voelen. Het bestuur van het fonds heeft ingestemd met steun. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 8 

Bestuur 

Het bestuur van het Persvrijheidsfonds wordt gevormd door: 

Ron Abram, ooit o.a. hoofdredacteur AD, voorzitter Raad voor de Journalistiek en voorzitter NVJ - 
voorzitter 

Thomas Bruning, algemeen secretaris NVJ, jurist - secretaris 

Erik Jurgens, was o.a. hoogleraar, voorzitter NOS, lid van de Tweede Kamer en later van de Eerste 
Kamer - penningmeester 

Maria Henneman, ex-hoofdredacteur Avro Netwerk, directeur/eigenaar communicatie- en media 
bureau 

Folkert Jensma, ex-hoofdredacteur NRC Handelsblad, nu juridisch commentator en verslaggever 
van deze krant 

Bertus Tichelaar, manager/hoofdredacteur van Uitgesproken EO, Moraalridders, Knevel & Van den 
Brink, Dit is de Dag en andere EO-programma’s, lid bestuur Stichting Raad voor de Journalistiek 
namens de Publieke Omroep. 

Auke Visser, was tot voor kort algemeen directeur Sanoma Men’s Magazines, nu zelfstandig 
mediaconsulent, voorzitter Groep Publiekstijdschriften NUV, bestuurslid Stichting Raad voor de 
Journalistiek 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 9 

Ondersteuners 

Grondleggers  

Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren en de Nederlandse Vereniging VAN 
JOURNALISTEN zijn de grondleggers van het Persvrijheidsfonds, de komende jaren ook materieel. 

Ondersteuners 

De Stichting Democratie en Media zegde ruimhartig financiële steun toe voor 2008, 2009 en 2010 

Stimuleringsfonds voor de Pers 

Nederlandse Publieke Omroep (2010, 2011 en 2012) 

Stichting Het Financieële Dagblad (eveneens voor drie jaar) 

Stichting Regionale Omroep Overleg en samenwerking ROOS (2008 tot en met 2010) 

Nederlandse Programma Stichting NPS (tegenwoordig NTR) 

Stichting Reprorecht 

RTL Nieuws 

Nederlands Uitgeversverbond-NUV, via Groep publiekstijdschriften (GPT) en Nederlandse 
Dagbladpers (NDP) 

International Federation of Journalists 

Sanoma Men’s Magazines 

Kennedy van der Laan 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 10

Doelstellingen 

De Stichting Persvrijheidsfonds heeft de volgende doelstellingen: 

• Het entameren en ondersteunen van juridische procedures welke een principieel karakter 
hebben, die het de beroepsgroep mogelijk blijft maken in zoveel mogelijk vrijheid haar 
werk te kunnen doen; 

• Het verdedigen van de persvrijheid in de meest ruime zin van het woord; 

• Gelden ter beschikking te stellen voor het voeren van principiële procedures, die 
persvrijheid van de Nederlandse media en meer specifiek het werken van die media in de 
meest optimale ongehinderde omstandigheden mogelijk moeten maken; 

• Het -onder meer in rechte- kunnen aanvechten en/of bestrijden van alle door overheid of 
anderen direct of indirect opgeworpen belemmeringen, en voorts al hetgeen met een en 
ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de 
ruimste zin van het woord. 

 

Statuten      (zie www.persvrijheidsfonds.nl) 

Reglementen   (zie www.persvrijheidsfonds.nl) 

Contact 

• Adresgegevens secretariaat: 
Stichting Persvrijheidsfonds 
Postbus 75997 
1070 AZ Amsterdam 
e-mail: mail@persvrijheidsfonds.nl 
telefoon: 020-6766771 (via de NVJ-centrale) 
bankrekeningnummer: ING 667103511 

• De aanvraag voor een financiële bijdrage dient schriftelijk te geschieden door een verzoek 
te richten aan bovenstaand adres. 
De aanvraag dient te zijn gedagtekend en ondertekend en dient te bevatten: 
a. de naam, het adres, het e-mailadres en zo mogelijk het telefoonnummer van de 
aanvrager 
b. de motivering van de aanvraag, waarbij aangegeven dient te worden op welke wijze de 
financiële bijdrage zal worden gebruikt in overeenstemming met de doelstellingen van de 
stichting 
c. zo mogelijk kopieën van stukken die de aanvraag kunnen onderbouwen 

 

 

 

 

 

 



 

 11

 

Exploitatie 

 

 

STICHTING PERSVRIJHEIDSFONDS

Resultatenrekening per 31 december 2010

Ontvangsten Uitgaven

Bijdragen Steunbijdragen en Advocaat- en advieskosten

Stichting Roos 3.750,00€            keizer Advocaten: inzake Stegeman / OM 5.000,00€       

Stichting Democratie en Media 20.000,00€          ST Ostade blade rente 4.221,20€       

Nederlandse Vereniging van Journalisten 5.000,00€            Trouw BV Bijdrage Steun 2.500,00€       

Het Financieele Dagblad 5.000,00€            ST Muckraker Steunrechtszaak E Smit 5.000,00€       

HR. Cooper te Arnhem 200,00€               Tomlow advocaten de stelling 3.365,71€       

H Broerse Utrecht 10,00€                 Tomlow advocaten de stelling - factuur nto 1.634,29€       

T Dieben Spierdijk 5,00€                   

Ned Genootschv Hoofdredacteuren 2.500,00€            Totaal Advocaat- en advieskosten 21.721,20€     

Project Monitor Persvrijheid 2009 (Stim.fonds) 5.500,00€            

Stichting Roos 3.750,00€            Persvrijheidsmonitor project kosten

NPS 2008 5.000,00€            UVA: Bijdrage voor instituur voor informatierecht 1.000,00€       

NPS 2009 5.000,00€            UV Leiden:bijdrage Prof.A.W. Hins persvrijheidsmonitor 1.000,00€       

Genuit, Eindhoven, donatie 20,00€                 Marjolein Odekerken, Journalistiek onderzoek 2.500,00€       

NPO bijdrage 2010 10.000,00€          Otto Cramwinckel 654,50€          

NVJ, bestemming restgelden NUV 10.000,00€          Otto Cramwinckel 297,50€          

Totaal bijdragen 75.735,00€     Totaal Persvrijheidsmonitor project kosten 5.452,00€       

Advocaat- en advieskosten Bestuurskosten 2.738,98€       

proceskst autoweekzaak, kennedy vd Laan 9.000,00€       

Administratieve dienstverlening NVJ 1.000,00€       

Rente RC 146,35€          

Bankkosten 13,42€            

Rente Topspaarrek 3.238,15€       

Resultaat boekjaar 2010 57.293,90€     

Vergoeding kosten 100,00€          

Totaal 88.219,50€     88.219,50€      


