PERSVRIJHEIDSMONITOR
Nederland 20 Oﬁ

RN

Persv\rid"

Wouter Hins
Marga Groothuis
Chris Wiersma



PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009






PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Wouter Hins
Marga Groothuis
Chris Wiersma

2010

Diemen



Deze uitgave is mede mogelijk gemaakt met steun van het
Stimuleringsfonds voor de Pers en de Nederlandse Vereniging van
Journalisten.

ISBN 97890 79700 23 3

© 2010, A.W. Hins e.a., Persvrijheidsfonds Amsterdam & AMB Diemen
Niets van deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar
gemaakt door middel van druk, fotokopie of op welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

Lay-out: Ingeborg Stahl
Ontwerp omslag: Van Marum Graphics

Uitgeverij AMB — Postbus 7 — 1110 AA Diemen
info.amb@xs4all nl - www.amb-press nl




Inhoudsopgave

Afkortingenlijst vi

1 Ten geleide 1

KRONIEK

2 Vrijheid van nieuwsgaring 5

2.1 Inleiding 5

2.2 Toegang tot nieuwsrelevante gebeurtenissen 5
2.2.1 Toegang tot plaatsen 5
2.2.2 Geweld tegen journalisten 6
2.2.3 Dreigen met geweld tegen journalisten 9
2.2.4 Onrechtmatige nieuwsgaring 12

2.3 Bronbescherming 16
2.3.1 Plicht tot getuigen 16
2.3.2 Huiszoeking en inbeslagneming 18
2.3.3 Afluisteren en aftappen 27

2.4 Zorgplicht overheid 38
2.4.1 Wet openbaarheid van bestuur 38
2.4.2 Informatievoorziening aan de pers — overige

aspecten 51

3 Uitingsvrijheid 53

3.1 Inleiding 53

3.2 Feitelijke beperkingen 53

3.3 Juridische aansprakelijkheid voor publicaties 54
3.3.1 Staatsgeheimen en vertrouwelijke stukken 54
3.3.2 Intellectuele eigendom 56
3.3.3 Haat zaaien en groepsbelediging 59
3.3.4 Smaad, laster en bedreiging 61
3.3.5 Privacy en Eer en goede naam 64

3.4 Rechtsgang 87

EVALUATIE

4 Blikvangers van 2009 91
4.1 De skifoto’s van Willem-Alexander 91
4.2 Bronbescherming van journalisten 94
4.3 Openbaarheid van overheidsinformatie 98

Jurisprudentieregister 103
Over de auteurs 109



Afkortingenlijst

ABRvS
Awb
boek9
EHRM
EVRM

GiEA
HR
iept
LJN

NOvA
P-G

Rb.

R-C

Vzr.

Wob
Wbp

Wiv 2002

WvSr
WvSv

Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State
Algemene wet bestuursrecht

<www.boek9.nl>

Europees Hof voor de Rechten van de Mens
Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten
van de Mens en de fundamentele vrijheden
Gerecht in Eerste Aanleg

Hoge Raad

<www.iept.nl>

Landelijk Jurisprudentie Nummer (LJN nummers
zijn te vinden op <www.rechtspraak.nl>)
Nederlandse Orde van Advocaten
procureur-generaal

rechtbank

rechter-commissaris

voorzieningenrechter

Wet openbaarheid van bestuur

Wet bescherming persoonsgegevens

Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2002

Wetboek van Strafrecht

Wetboek van Strafvordering


http://www.boek9.nl/
http://www.iept.nl/

1 Ten geleide

Het doel van deze publicatie is het geven van een overzicht van
de ontwikkelingen op het gebied van de persvrijheid in Neder-
land in 2009. Op verzoek van de Stichting Persvrijheidsfonds
hebben wij, juristen verbonden aan de Universiteit Leiden
(centrum eLaw en afdeling Staats- en bestuursrecht) en de Uni-
versiteit van Amsterdam (Instituut voor Informatierecht), het
onderzoek uitgevoerd. Steun werd verleend door het Stimule-
ringsfonds voor de pers en de Nederlandse Vereniging van Jour-
nalisten.

Het zou een illusie zijn te streven naar een beschrijving en
analyse van alle gebeurtenissen die op enigerlei wijze houden
met de persvrijheid. Wij hebben ons geconcentreerd op ons vak-
gebied, de rechtsgeleerdheid. Wat wij in kaart hebben willen
brengen is de rechtsontwikkeling, zoals die blijkt uit wetgeving,
kamerstukken en jurisprudentie. Een uitzondering is het onder-
werp ‘geweld tegen journalisten’. Hoewel daarover betrekkelijk
weinig rechtszaken plaats vinden, mocht dit onderwerp naar
onze mening niet ontbreken. De berichten over incidenten die
gepaard gingen met geweld of dreiging met geweld zijn ontleend
aan diverse algemeen toegankelijke bronnen, zoals dagbladen.

Een netelige vraag is wat verstaan moet worden onder ‘pers’
en ‘persvrijheid’. Bij de selectie van relevante gebeurtenissen
hebben we ons laten leiden door twee vragen. Heeft de kwestie
betrekking op de vrijheid van nieuwsgaring of de vrijheid van
meningsuiting? Gaat het om openbare informatievoorziening
door een professioneel medium? Alleen als het antwoord op
beide vragen bevestigend was kreeg de gebeurtenis meteen een
plaats in de monitor. Zo niet, dan viel het onderwerp in beginsel
buiten de boot. In beginsel, want als een rechter principiéle
uitspraken doet over uitingen op de website van een particulier
kan dit ook voor professionele media van belang zijn. Om
pragmatische redenen maakten we dan een uitzondering. Niet
elke principiéle uitspraak over de vrijheid van meningsuiting is
echter in de monitor terecht gekomen. Zaken over antenne-



2 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

verboden of openbare manifestaties vonden wij te ver verwijderd
van het begrip ‘persvrijheid’.

De opzet van dit boek is als volgt. Het eerste deel, een
kroniek, is van beschrijvende aard. Hierin wordt eerst ingegaan
op de vrijheid van nieuwsgaring en vervolgens op de vrijheid van
meningsuiting. In het tweede deel, dat een evaluerend karakter
heeft, worden drie thema’s uitgelicht die kenmerkend waren
voor het jaar 2009. Hier hebben wij onze afstandelijke houding
laten varen en eigen commentaar toegevoegd. Ook bood dit
hoofdstuk de gelegenheid verbanden te leggen met de juris-
prudentie van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Twee personen willen we ten slotte bedanken. Thomas
Bruning, algemeen secretaris van de NVJ gaf ons nuttige tips bij
de organisatie van deze monitor. Damiaan van Eeten, archivaris
en webredacteur van de NVJ hielp ons aan allerlei achter-
grondinformatie. Zijn aantekeningen over geweld tegen journa-
listen hebben we grotendeels kunnen overnemen.

Leiden en Amsterdam, april 2010

Wouter Hins
Marga Groothuis
Chris Wiersma



KRONIEK






2 Vrijheid van nieuwsgaring

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk staat de vrijheid van nieuwsgaring centraal. In
dat kader komen drie belangrijke thema’s aan de orde: a) toe-
gang tot nieuwsrelevante gebeurtenissen, b) bronbescherming
en c) de zorgplicht voor de overheid, in het bijzonder ten aan-

zien van openbaarheid van bestuur.

2.2 Toegang tot nieuwsrelevante gebeurtenissen
2.2.1 Toegang tot plaatsen
Kamervragen over perstoegang bij het ruimen van geiten

Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) heeft Kamervragen
gesteld aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over perstoegang
bij het ruimen van geiten (in het kader van de bestrijding van de
Q-koorts). Zij vroeg of het waar is dat de ministers in een brief
aan het genootschap van hoofdredacteuren gevraagd hebben
om terughoudendheid te betrachten in de berichtgeving over de
ruimingen van drachtige geiten. Voorts vroeg zij of het waar is
dat de ministers slechts één cameraploeg toegang hebben willen
verstrekken tot een stal waar geiten gedood zullen worden en zo
ja, wie de selectie heeft gedaan van de ploeg die toegelaten werd,
op welke gronden deze selectie is gedaan en hoe deze selectie
zich verhoudt tot vrije nieuwsgaring en een pluriforme pers in
Nederland.

De ministers hebben geantwoord dat zij een verzoek van de
geitenhouders tot terughoudendheid in de berichtgeving hebben
doorgeleid aan het genootschap van hoofdredacteuren. Voorts
hebben zij aangegeven dat er één cameraploeg (van Omroep
Brabant) en één fotograaf (van ANP-foto) op het bedrijf aanwezig
zijn geweest. Met de cameraploeg is afgesproken dat deze de
beelden zonder selectie ter beschikking zou stellen aan andere
media. Met de fotograaf is afgesproken dat deze foto’s van de



6 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

ruiming beschikbaar zou stellen aan alle media. Ten aanzien
van de vraag wie de selectie van de cameraploeg heeft gedaan
en hoe deze zich verhoudt tot vrije nieuwsgaring hebben de
ministers geantwoord dat de Directies Communicaties van de
ministeries de selectie hebben gemaakt en dat deze zich daarbij
hebben laten leiden door ‘wat praktisch was.’

Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2009/10, nr. 1115 (ka-
mervragen ingezonden 22 december 2009), op <https://zoek.

officielebekendmakingen.nl/>.

Gemeente Kampen boycot regionaal dagblad Stentor
gedurende twee weken

De gemeente Kampen heeft de redactie van het regionale dag-
blad de Stentor geboycot voor een periode van twee weken: de
krant was in die periode niet welkom bij persconferenties en
andere bijeenkomsten voor de media van de gemeente. Boven-
dien heeft de hele gemeentelijke organisatie de opdracht gekre-
gen niet in te gaan op verzoeken om informatie van de krant.

De burgemeester van Kampen, Jan Oosterhof, uit daarmee
zijn boosheid over een artikel waarin de handelwijze van een
bouwinspecteur in Kampen aan de kaak wordt gesteld. Hij vindt
dat de ambtenaar door het artikel wordt beschadigd. De redac-
tie van de Stentor stelt dat het niet gaat om de persoon, maar
om de willekeur waarmee de gemeentelijke bouwinspectie te
werk gaat. De hoofdredacteur van de Stentor Alex Engbers be-
treurt de boycot.

Bron: Villamedia; Nederlands Dagblad, 4 juni 2009.

2.2.2 Geweld tegen journalisten

Het nu volgende overzicht van gebeurtenissen betreffende ge-
weld tegen de pers is geselecteerd uit het nieuwsarchief van
<www.villamedia.nl>, alsmede berichtgeving in Nederlandse dag-
bladen:


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-1115.html

KRONIEK 7

Peter R. de Vries aangevallen in auto

Tv-programmamaker Peter R. de Vries is gewond geraakt toen
hij in zijn auto werd aangevallen door Steve Brown, een voor-
malig drugshandelaar met wie hij al jaren een conflict heeft. De
Vries werd aangevallen toen hij bij de RAI in Amsterdam voor
een stoplicht stond. Brown trok volgens de misdaadverslaggever
het portier plotseling open en begon te slaan en te schoppen.
Omstanders wisten De Vries te ontzetten. Brown ging er uit-
eindelijk vandoor. Peter R. de Vries heeft aangifte gedaan van de
mishandeling.

Bron: Villamedia; AD, 24 januari 2009.

Fotograaf doet aangifte tegen politie

Fotograaf Menno Bausch heeft aangifte gedaan bij de politie na-
dat hij een aanvaring kreeg met een agent en zijn camera be-
schadigd raakte. Bausch maakte foto’s van de reddingsoperatie
van hulpverleners bij een ernstig verkeersongeluk in Wouden-
berg. Om onduidelijke reden moest hij weg. Tk had een politie-
perskaart bij me, maar werd na een discussie in de nek gegre-
pen en meegesleurd.’ Zijn camera viel en zit onder de krassen
en butsen. Bausch heeft aangifte gedaan van vernieling van
persoonlijke eigendommen en gaat tevens een officiéle klacht
indienen bij de Utrechtse politie over het handelen van de be-
treffende agent.

Bron: Villamedia; De Telegraaf, 26 januari 2009.

Telegraaf-verslaggever aangevallen

Telegraafverslaggever John van den Heuvel is in Bergschenhoek
aangevallen door een man, die hij wilde aanspreken op diens
malafide praktijken. Van den Heuvel liep een blauw oog en een
gekneusd jukbeen op. Hij was met een camerateam van SBS6
op pad voor zijn nieuwe TV-programma Das je goed recht. Toen
de verslaggever Johan B. bij een winkelcentrum in Bergschen-
hoek zag, wilde hij hem aanspreken. Voordat iemand in de



8 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

gaten had wat er gebeurde, begon de man op Van den Heuvel in
te slaan.
Bron: Villamedia; De Telegraaf, 28 januari 2009.

FD fotograaf aangevallen

De voormalig LPF-voorzitter Ed Maas ging in Amsterdam bij de
rechtbank aan de Parnassusweg FD-fotograaf Gerard Til te lijf
toen deze hem wilde fotograferen. De vastgoedinvesteerder
stopte de aanval toen hij in de gaten had dat een andere foto-
graaf de actie vastlegde. Maas was in gezelschap van advocaat
Oscar Hammerstein om voor de rechtbank te verschijnen in
verband met een voorkenniszaak. Hij wilde niet gefotografeerd
worden en viel de fotograaf aan, totdat hij besefte dat het
tafereel door andere media vastgelegd werd.

Bron: Villamedia; Het Financieele Dagblad, 3 maart 2009.

Fotograaf BN/DeStem krijgt rake klappen

BN/DeStem-fotograaf Chris van Klinken heeft aangifte gedaan
van mishandeling door de eigenaar van cafetaria 't Smulhoekje
in Lepelstraat. Van Klinken kreeg enkele vuistslagen in zijn
gezicht toen hij een foto wilde maken van het werk aan de
nieuwbouw van de cafetaria. Er ontstond een worsteling waarbij
hij nog een klap opliep. De eigenaar ging Van Klinken daarna
met een stalen pijp te lijf, maar de fotograaf wist die aanval af te
weren en zich uit de voeten te maken. De cafetariahouder wilde
niet op de mishandeling reageren. De politie gaat contact opne-
men met de man.

Bron: Villamedia; BN/DeStem, 15 mei 2009.

Fotograaf en scheidsrechter mishandeld na voetbalwedstrijd

Vier politiewagens moesten komen om de rust te bewaren na
afloop van de nacompetitiewedstrijd Koningslust-Olympia Boys.
Enkele mensen konden het verlies van Olympia Boys zo slecht
verkroppen dat ze na het laatste fluitsignaal het veld opliepen
en scheidsrechter Koos Beurskens tegen de grond sloegen. Ook



KRONIEK 9

de aanwezige fotograaf van dagblad De Limburger kreeg rake
klappen. De scheidsrechter en fotograaf hebben aangekondigd
aangifte te gaan doen bij de politie. De Nederlandse voetbalbond
KNVB stelt een onderzoek in.

Bron: Villamedia; Eindhovens Dagblad, 19 mei 2009.

Persfotograaf geschopt en geslagen

De Amsterdamse persfotograaf Ronald Bakker is geschopt en
geslagen door een man die niet gefotografeerd wilde worden.
Fotograaf Paul van Weel nam op de Haarlemmerstraat in
Amsterdam een foto van een klein autootje met een reusachtige
Red Bullreclame. Een voorbijfietsende man riep ‘no pictures’.
Van Weel zei dat hij helemaal niet in beeld was geweest, waarop
hij vol in het gezicht werd gespuugd. De man fietste in de
richting van het station en collega fotograaf Ronald Bakker reed
hem achterna. Bij de pont aan de De Ruyterkade zette Bakker
hem op de foto. Bakker is toen door de man geschopt en tegen
het hoofd geslagen. Hij heeft direct bij de politie aangifte gedaan
van mishandeling.

Bron: Villamedia; De Telegraaf, 29 juli 2009.

2.2.3 Dreigen met geweld tegen journalisten

Het nu volgende overzicht van gebeurtenissen betreffende drei-
ging met geweld tegen journalisten is geselecteerd uit het
nieuwsarchief van <www.villamedia.nl>, alsmede berichtgeving
in Nederlandse dagbladen:

AT5-verslaggever met de dood bedreigd

Een verslaggever van televisiezender ATS is met de dood be-
dreigd in de Kolenkitbuurt. Een ATS-ploeg was in de Kolenkit-
buurt een reportage aan het draaien over een buurtbeveiligings-
project. Toen de ploeg klaar was en wilde vertrekken werd de
achterbak opengetrokken en de camera uit de auto gepakt. De
dief ging er op een fiets vandoor. De verslaggever ging er meteen
achteraan. Toen hij de dief bijna te pakken had werd hem toe-



10 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

geschreeuwd: Tk ga je schieten! Ik schiet je dood’. Toevalliger-
wijs fietste de dief in de richting van een groepje buurt-
beveiligers dat hem probeerde aan te houden. Het lukte hen
niet de dief te pakken, maar hij moest wel de camera los laten
om te ontsnappen. De schade aan de camera loopt in de dui-
zenden euro's.

Bron: Villamedia; ATS5, 13 februari 2009.

Verslaggever bedreigd na artikel over ‘bumperkleven’

Doodsbedreigingen en grove scheldpartijen vielen verslaggever
Edward de Vries Lentsch van dagblad Gooi- en Eemlander ten
deel na een luchtig geschreven weblogbijdrage over ‘bumper-
kleven’. Met zijn stuk riep de verslaggever de toorn van GeenStijl
over zich af. De site ergerde zich mateloos aan de column
waarin De Vries Lentsch beschrijft hoe hij bumperklevers dwars-
boomt. GeenStijjl riep tussen de regels door lezers op de auto
van de verslaggever te vernielen. Sindsdien kwamen heftige
reacties binnen op de site van GeensStijl en op het weblog van de
krant.

Bron: Villamedia; BN/DeStem, 26 oktober 2009.

Werkstraf na mails met bedreigingen aan Clairy Polak

De politierechter in Hilversum heeft een 29-jarige man ver-
oordeeld tot een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft
voorwaardelijk. De man heeft bekend dat hij hatemails heeft
gestuurd aan NOVA-presentatrice Clairy Polak.

B. vertelde dat hij kwaad was geworden omdat hij vond dat
Marokkanen in het televisieprogramma NOVA in een kwaad
daglicht werden gesteld. Hij stuurde twee mails naar de website
van NOVA waarin hij stelde dat hij haar zou afslachten, net als
Van Gogh.

De officier stelde vast dat bedreigingen in Hilversum aan de
orde van de dag zijn. De aanklager eiste veertig uur waarvan de
helft voorwaardelijk. De politierechter kwam tot een hogere



KRONIEK 11

straf. De rechter woog daarbij het belang mee dat journalisten
ongestoord hun werk kunnen doen.

Bron: De Volkskrant 22 oktober 2009; NRC Handelsblad 22 ok-
tober 2009.

OM onderzoekt mogelijkheid van ‘extra straf’ voor
bedreigen journalist

Het Openbaar Ministerie (OM) bekijkt of er een ‘aparte status’
nodig is voor journalisten die bedreigd worden. Daarover wordt
overlegd met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ),
meldt NRC Handelsblad. Dat kan ertoe leiden dat het bedreigen
van journalisten zwaarder wordt bestraft. De NVJ pleit daar-
voor. Het OM doet dat al bij bedreigingen van bijvoorbeeld am-
bulancepersoneel en agenten. De NVJ heeft om de aparte status
gevraagd naar aanleiding van de werkstraf die een bedreiger van
journaliste Clairy Polak in 2009 kreeg. De straf (80 uur werk-
straf waarvan 40 uur voorwaardelijk) was twee keer zwaarder
dan geéist.

Bron: Villamedia 29 oktober 2009.

Boete voor bedreiging van Duitse journalist

Een Arnhemmer die de Duitse correspondent Helmut Hetzel
met de dood bedreigde, heeft een boete gekregen van 110 euro.
Hij bedreigde Hetzel per e-mail nadat die in het televisiepro-
gramma EénVandaag had gezegd dat Nederland zich moest
schamen dat het de beveiliging van Ayaan Hirsi Ali in het bui-
tenland niet betaalt. Hetzel deed aangifte, waarna de Arn-
hemmer hem opnieuw mailde en eiste dat de aangifte werd in-
getrokken omdat hij in de war was geweest. Hetzel weigerde.

Bron: Villamedia; Elsevier, 14 november 2009.
Onderzoek naar hinderen van journalisten door
politiemensen en beveiligers

De NVJ heeft op initiatief van het Persvrijheidsfonds en in

samenwerking met de Universiteiten van Utrecht en Amsterdam



12 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

onderzoek verricht naar het hinderen van journalisten in de
uitoefening van hun werk door politiemensen en beveiligers. De
resultaten van dit onderzoek, uitgevoerd door prof. dr. Frank
Bovenkerk en Marjolein Odekerken MSc MA, zijn gepubliceerd
op <www.nvj.nl/stop-politie>.

Bron: Nederlandse Vereniging van Journalisten, 13 april 2010.

2.2.4 Onrechtmatige nieuwsgaring

Aangifte tegen onderzoeksjournalist Alberto Stegeman
wegens binnendringen van hangar op Schiphol.

Luchtvaartmaatschappij KLM en Schiphol hebben aangifte ge-
daan tegen onderzoeksjournalist Alberto Stegeman van het
SBS-programma Undercover in Nederland. De programmamaker
slaagde er eind vorig jaar in om op Schiphol-Oost door de
beveiliging te dringen. Daardoor kon hij ongestoord bij het rege-
ringstoestel komen waarvan koningin Beatrix, leden van de
koninklijke familie en de Nederlandse ministers gebruikmaken.
Schiphol heeft aangifte gedaan omdat Stegeman zonder toe-
stemming op verboden terrein is geweest. De KLM heeft ver-
volgens aangifte tegen Stegeman gedaan, omdat de maatschap-
pij wil dat de journalist niet ‘ongestraft zijn gang kan blijven
gaan’. Stegeman zelf vindt de aangiftes van Schiphol en de KLM
‘de wereld op zijn kop’.

Bron: Villamedia 19 januari 2009; De Volkskrant 19 januari
2009. (Na afsluiting van deze Monitor 2009 heeft het OM aan
Stegeman een boete van 2500 euro opgelegd; bron: Villamedia
28 januari 2010).

Kamervragen over onderzoek NVJ ‘Rot op met die camera!’

Martin Bosma (Partij voor de Vrijheid) heeft Kamervragen ge-
steld aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
(OCW) over het onderzoek van de Nederlandse Vereniging van
Journalisten (NVJ) ‘Rot op met die camera!’. Het Kamerlid vroeg
of de minister kennis had genomen van het nieuwsbericht over
dit onderzoek op de website van de NVJ. Voorts vroeg het


https://webmail.vuw.leidenuniv.nl/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.nvj.nl/stop-politie

KRONIEK 13

Kamerlid: ‘Welke maatregelen kunt u met het oog op de pers-
vrijheid nemen om te zorgen dat journalistiek werk ongestoord
kan worden uitgevoerd in de (veelal geislamiseerde) Vogelaar-
wijken, opdat wij voor nieuwsvoorziening uit de prachtwijken
niet athankelijk worden van beroepsallochtonen en linkse goed-
praters?’

Op de eerste vraag antwoordt de minister bevestigend. Op de
tweede vraag antwoordt de minister: ‘Uit oogpunt van onaf-
hankelijke journalistiek is het van belang dat journalisten onge-
stoord hun werk kunnen doen. Wanneer zij daarin belemmerd
worden, moet daartegen corrigerend worden opgetreden. Dat is
een kwestie van openbare orde. Handhaving van de openbare
orde is de verantwoordelijkheid van de politie.’

Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2008/09, nr. 1979 (ka-
mervragen ingezonden 6 maart 2009), op <https://zoek.officiele

bekendmakingen.nl/>.

Vzr. Rb. Amsterdam 17 juli 2009 (Albert Verlinde c.s. tegen
BNN) - heimelijk gemaakte opnamen

Sophie Hilbrand en Filemon Wesselink, presentatoren bij tele-
visiezender BNN, hebben op 10 juli 2009 tijdens een uitzending
van het televisieprogramma RTL Boulevard aan presentator
Albert Verlinde een prijs uitgereikt, een beeld met als opschrift
‘Het Gouden Oor’. Het beeld bevatte verborgen afluisterappara-
tuur, die van afstand kon worden geactiveerd en beluisterd.
BNN was van plan om hiermee heimelijk gemaakte geluidsop-
namen van gesprekken in de werkkamer thuis bij Verlinde,
waar het beeld uiteindelijk terecht was gekomen, uit te zenden
in één van haar televisieprogramma’s. Dit plan is door Hilbrand
en Wesselink aan Verlinde medegedeeld voorafgaand aan de
geplande uitzending. Verlinde c.s. vorderen bij de voorzienin-
genrechter in deze zaak een preventief publicatie- en uitzend-
verbod ten aanzien van de uit te zenden opnamen, en daarnaast
afgifte van alle originele geluidsopnamen.

De rechter wijst het publicatie- en uitzendverbod toe omdat
niet gebleken is dat Verlinde toestemming tot uitzending heeft


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-1979.html

14 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

gegeven en niet kan worden gezegd dat in dit geval een zodanige
misstand aan de orde wordt gesteld, die uitzending van de met
de verborgen afluisterapparatuur opgenomen geluidsfragmen-
ten geoorloofd maakt. BNN heeft ter zitting ook erkend dat het
niet noodzakelijk is om de geluidsfragmenten uit te zenden om
het door haar beoogde doel, het verkennen en aan de kaak stel-
len van de grenzen van de roddeljournalistiek, te bereiken.

De vordering tot afgifte wordt afgewezen. Er waren geen aan-
wijzingen dat BNN nog geluidsopnamen in haar bezit had.
Vindplaats: LIN BJ4470, Mediaforum 2009-9, nr. 25 m.nt. R.D.
Chavannes

Rb. Den Haag 23 november 2009 - strafzaak tegen
hoofdredacteur REVU (computervredebreuk — hacken
mailbox Staatssecretaris van Defensie)

In het eindejaarsnummer van REVU is een artikel verschenen
waarin wordt aangegeven dat, en op welke wijze door een
hacker toegang is verkregen tot de privé-mailbox van de Staats-
secretaris van het Ministerie van Defensie Jack de Vries. Tevens
wordt beschreven dat, nadat toegang was verkregen, een back-
up programma is geinstalleerd waardoor alle e-mails die
binnenkwamen in de mailbox ook direct, onzichtbaar voor De
Vries, binnen zouden komen in het programma van de hacker.
Met behulp daarvan zijn een aantal mails doorgestuurd waar-
onder twee privéberichten van De Vries, aangever in de onder-
havige zaak.

De hoofdredacteur van REVU wordt strafrechtelijk vervolgd
wegens het feitelijk leidinggeven aan computervredebreuk (feit
1) en het medeplegen en feitelijk leidinggeven aan het doorstu-
ren van e-mails door middel van een geautomatiseerd werk
waarin hij zich wederrechtelijk bevindt (feit 2).

De hoofdredacteur heeft betoogd dat het plegen van de on-
derhavige strafbare feiten noodzakelijk was voor de onder-
bouwing van de stelling in het artikel dat het schortte aan de
beveiliging van privé-mailboxen van bewindslieden.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj4470

KRONIEK 15

De politierechter in deze zaak wil wel aannemen dat, om
effect te sorteren, feitelijke onderbouwing noodzakelijk is. De
vraag is dan of de hoofdredacteur voor een minder verstrekkend
alternatief had kunnen kiezen. Van een dergelijk alternatief is
volgens de politierechter ten aanzien van de verweten computer-
vredebreuk (feit 1) echter niet gebleken. Immers een verhaal
over het binnendringen van een fictief e-mailaccount, zoals de
officier van justitie heeft aangegeven, heeft beduidend minder
journalistieke waarde en dus ook minder gevolgen dan wanneer
het daadwerkelijk gaat om de privé-mailbox van een bewinds-
persoon. Strafvervolging voor feit 1 is naar het oordeel van de
politierechter in strijd met het_in art. 10 van het Europees
Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) neergelegde recht
op vrijheid van meningsuiting zodat ontslag van alle rechtsver-
volging dient te volgen.

Dit geldt echter niet voor feit 2. Met het slagen van de
hackpogingen was het journalistieke doel bereikt. Er was im-
mers aangetoond dat de beveiliging van de privé-mailbox van de
staatssecretaris niet optimaal was. Vaststaat dat vervolgens
kennis is genomen van de inhoud van de mailbox (die op dat
moment leeg was) en dat een programma is geinstalleerd
waardoor alle e-mails die binnen zouden komen in de mailbox
ook direct, niet zichtbaar voor De Vries, binnen zouden komen
in het programma van de hacker. Een aantal e-mails zijn daar-
door ter kennis gekomen van de hacker en de auteur van het
artikel (de journalist Kivits), waaronder twee privéberichten van
de staatssecretaris. Naar het oordeel van de politierechter kan
hiervoor geen rechtvaardiging gevonden worden in het algemene
publieke belang en belemmert strafvervolging van de hoofd-
redacteur met betrekking tot dit feit hem niet in de in art. 10
EVRM neerlegde vrijheid van meningsuiting. Geldboete van
€ 450,-.

Vindplaats: LIJN BK4065.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk4065

16 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Rb. Den Haag 23 november 2009 - vrijspraak van
medeplegen computervredebreuk voor REVU-journalist

Journalist Nick Kivits heeft op verzoek van de redactie van het
tijdschrift REVU een artikel geschreven over de gebrekkige
beveiliging van privé-mailboxen van bewindslieden (zie over dit
artikel het bovenstaande, over de strafzaak tegen hoofdredac-
teur REVU). Kivits heeft bij het schrijven van zijn artikel gebruik
gemaakt van de informatie van een hacker, met wie hij door de
redactie in contact was gebracht. Kivits wordt strafrechtelijk
vervolgd wegens medeplegen en uitlokking van computervrede-
breuk.

De rechtbank stelt vast dat niet gebleken is dat Kivits zelf
(uitlokkings)handelingen heeft verricht of toegang heeft gehad
tot de gehackte e-mailaccount van staatssecretaris Jack de
Vries, aangever in deze zaak. Er zijn onvoldoende aanwijzingen
dat sprake is van medeplegen van deze gedragingen. Niet is
komen vast te staan dat sprake was van in dit verband vol-
doende nauwe en bewuste samenwerking met degene die daad-
werkelijk heeft ingebroken in de privé-emailaccount van De
Vries. Evenmin is gebleken dat Kivits deze feiten heeft uitgelokt.
Vrijspraak.

Vindplaats: LJN BK4047.

2.3 Bronbescherming
2.3.1 Plicht tot getuigen

Preadvies van Commissie Strafrecht NOvA over
voorontwerp voor Wet bronbescherming in strafzaken

De Commissie Strafrecht van de Nederlandse Orde van Advo-
caten (NOvA) heeft op 25 januari 2009 een preadvies uitge-
bracht over het voorontwerp voor de Wet bronbescherming in
strafzaken.

De Adviescommissie kan zich vinden in de ruime definitie
van ‘de journalist’ die in het wetsvoorstel wordt gegeven en in de


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk4047

KRONIEK 17

memorie van toelichting nader wordt uitgelegd. Voor het overige
doet de Adviescommissie de navolgende aanbevelingen:

1. De Adviescommissie kan ook instemmen met het aan-
scherpen van de waarborgen bij een gijzeling van een verscho-
ningsgerechtigde, met dien verstande dat deze aanscherping
voor alle potentiéle verschoningsgerechtigden, dus ook de fami-
liair verschoningsgerechtigden zou moeten gelden.

2. Ook gegevens die zijn verkregen anders dan van een klas-
sieke bron dienen te vallen onder de bescherming van art. 218a
eerste lid (nieuw), waarbij de rechter-commisaris de in het
tweede lid (nieuw) genoemde belangenafweging kan maken voor
de doorbreking ervan.

3. Voor gegevens/informatie die aan de journalist/verscho-
ningsgerechtigde zijn toevertrouwd zou een strengere eis moe-
ten gelden ten aanzien van de mogelijkheid dit verschonings-
recht te doorbreken en aansluiting moeten worden gezocht bij
de Belgische regeling op dit gebied. Deze regeling staat een
inbreuk op het verschoningsrecht slechts toe indien het vrij-
geven van de informatiebronnen strekt ter voorkoming van mis-
drijven (toegevoegd zou kunnen worden: beéindiging van mis-
drijven) die een ernstige bedreiging opleveren voor de fysieke
integriteit van één of meer personen of ter voorkoming van
terroristische misdrijven waarbij cumulatief moet worden
voldaan aan de voorwaarden dat: a) de gevraagde informatie van
cruciaal belang is voor het voorkomen van deze misdrijven en
b) de gevraagde informatie kan op geen andere wijze verkregen
worden.

4. Waar het gaat om het toepassen van opsporingsbevoegd-
heden en dwangmiddelen kan niet worden volstaan met de
Aanwijzing toepassing dwangmiddelen bij journalisten van het
College van procureurs-generaal, maar dient de doorwerking
van het verschoningsrecht in de dwangmiddelenregeling bij wet
geregeld te worden, bij voorbeeld naar analogie van de wijze
waarop dit bij de positie van de bestaande professioneel ver-
schoningsgerechtigden is vormgegeven.



18 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Vindplaats: Preadvies van Commissie inzake voorontwerp voor
Wet bronbescherming in strafzaken, 25 januari 2010, op <www.

advocatenorde.nl/wetenregelgeving/adviezen.asp>.

2.3.2 Huiszoeking en inbeslagneming

Europees Hof voor de Rechten van de Mens 31 maart 2009
(Sanoma tegen Nederland)

Sanoma Uitgevers BV (hierna: Sanoma) is een in Nederland ge-
vestigde uitgever van (onder meer) het blad Autoweek. Op 12 ja-
nuari 2002 werd op een industrieterrein aan de rand van Hoorn
een illegale autorace gehouden. Journalisten van Autoweek
woonden de race bij, op uitnodiging van de organisatoren. Zij
kregen de gelegenheid foto’s te maken van de straatrace, de
auto’s en de deelnemende personen. Alvorens zij toestemming
kregen om de foto’s te maken werd de journalisten gevraagd aan
de deelnemers te verzekeren dat hun identiteit niet zou worden
onthuld. De straatrace werd beéindigd door de politie, die aan-
wezig was en uiteindelijk ingreep. De politie heeft die dag nie-
mand gearresteerd.

De journalisten hadden als doel een artikel over illegale
autoraces te publiceren in de Autoweek van 6 februari 2002. Bijj
dit artikel zouden foto’s worden opgenomen van de autorace van
12 januari. Deze foto’s zouden op een zodanige wijze worden
bewerkt dat de deelnemende auto’s en personen niet her-
kenbaar zouden zijn, om aldus de anonimiteit van de deel-
nemers aan de race te kunnen garanderen. De originele foto’s,
opgeslagen op een CD-rom, werden bewaard op het redactie-
bureau van een ander tijdschrift dat door Sanoma werd uitge-
geven (niet Autoweek).

Op 1 februari 2002 vorderen opsporingsambtenaren en later
ook de officier van justitie, op grond van art. 96a Wetboek van
Strafvordering (WvSv), meermalen van de redactie van Auto-
week uitlevering van al het fotografisch materiaal dat betrek-
king heeft op de straatrace van 12 januari 2002. Namens
Sanoma weigert de hoofdredacteur de foto's uit te leveren, waar-
bij hij stelt dat uitlevering zou indruisen tegen de door de



KRONIEK 19

journalisten gegeven garantie van anonimiteit. Later die dag
wordt aan de advocaat van Sanoma meegedeeld dat het zou
gaan om een kwestie van leven of dood. Een nadere toelichting
wordt niet gegeven, terwijl niet wordt ingegaan op het verzoek
van de advocaat de vordering aan te passen. De strafvorderlijke
autoriteiten dreigen met detentie van de hoofdredacteur gedu-
rende het weekend van 2 en 3 februari 2002, wegens overtre-
ding van art. 184 Wetboek van Strafrecht (WvSr) (niet voldaan
aan een ambtelijk bevel) en met sluiting van bedrijfspanden van
de rechtspersoon ten behoeve van doorzoeking. Dat laatste zou
aanzienlijke financiéle schade opleveren voor de rechtspersoon,
in verband met de voorbereiding van de publicatie van artikelen
met betrekking tot het huwelijk van de kroonprins op 2 februari
2002. De hoofdredacteur wordt die avond inderdaad enkele
uren aangehouden op verdenking van overtreding van art. 184
WvSr.

Na overleg tussen Sanoma, advocaten en officieren van justi-
tie wordt contact gezocht met de rechter-commissaris. Deze
stelt vast dat het belang van het strafvorderlijk onderzoek
zwaarder weegt dan het journalistieke verschoningsrecht. Op 2
februari 2002 wordt de CD-ROM onder protest uitgeleverd aan
de officier van justitie, die de CD-ROM in beslag neemt.

Op 15 februari 2002 verzoekt Sanoma de Rechtbank
Amsterdam om een last tot teruggave van de CD-ROM, tot
vernietiging van kopieén van op de CD-ROM opgeslagen infor-
matie en een verbod tot kennisneming daarvan. Bij de behan-
deling van het verzoek geeft de officier van justitie aan dat het
bevel tot uitlevering noodzakelijk was in het in het kader van
een strafvorderlijk onderzoek naar enkele overvallen op geld-
automaten, waarbij er aanleiding was om te vermoeden dat een
tijdens de straatrace gebruikte voertuig tot identificatie van de
daders zou kunnen leiden. Op 19 september 2002 acht de
Rechtbank het beklag gegrond voor zover het gaat om de terug-
gave van de CD-ROM en gelast die teruggave, omdat belangen
van het onderzoek zich daartegen niet verzetten. Voor het ove-
rige wordt het verzoek afgewezen, op de grond dat de inbeslag-
neming rechtmatig was omdat het belang van het strafvorderlijk



20

PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

onderzoek in deze zaak zwaarder weegt dan het recht van vrije

nieuwsgaring. Het cassatieberoep van Sanoma wordt door de

Hoge Raad op 3 juni 2003 niet-ontvankelijk verklaard, wegens

het ontbreken van een belang van de rechtspersoon, nu het ver-

zoek tot teruggave is gehonoreerd.

Het is snel, opwind I q
en... verboden. Geen wonder dat het \mcrnameh,k
jongeren zijn die meedoen aan de illegale street-
races die her en der in Nederland georganiseerd
worden, Wat ze doen? Valgens kenners hun auta’s

zwaar vernachelen. We namen eens een kijkje.

Tosr Hans Pros, rore's Rea Oussmoces.

Znterdagavond, rond de kiok van

hall negen s svonds. Het s sld L
e winderige carpoclplaats b de
Normaal is bet op dere plek ol mn um
diruk — earpoclen Is OO sn ST
debleban — mase nu Mast er fegge en
schripven dén auta. Toch in dit vanavord
hiet meetngpoint voOr sen streetrace
Tussen 20.50 en 21 30 uur word? hier
wverzameld om ergens — waar weet nof
raemand - legen elkaar te gaan rcen
Neet 0 eens begaal crcuit. maar op een
Rehesme, openbare Iocatee en velgens de
gebruiken van het dragracen: acto legen
Buto over en atstand van drie-. viertion
derd mieter en tan maar zien wie alk
eersle de meet passeert. Frijeen myn er
et e s het voor e

mand scht duidelk wio er nu het snel
e was Maar daar gaat het niet om

Het gaat puur en alleen o de kick van
het racen, Wellom im de wereld van
Jonge ausomobilisten de heuen van
wnelle mo's.

Dpeens. alscl er engens pen bk i3 open:
getrokken, wordt do Carpoclpiaty
bednadd doce allerol MA'S in nckanen
toot. Veel Subany's Imprera, Honda's van
et type CRX, natuurfijk Golfjes 611 en
andere wigers (e te boek staae aly
‘echle jongermaute’s’, De bén is nog
dikker met spoilers en skirts behangen
dan de ander. ¥eel Bchtmetaal met
brede banden En dat er im het interieur
wen sudorinstallatie met gigmed watt is

30| Aufoieek 7 - 3000

8 | spreckt etgenlijk voor zich.

Uit: Autoweek 2002-7

De locatie
ats voor negenen erschijnt Kees
Streetrace’ in Hjn krggshaftge Toyola
Supra. Kees ia de man om wie de
Amaterdaman sceno (ar i ook een
Fofteraman ploeg en ook in andere
stecken wordl volop geracet] 2o beelje
drast

Kees had voorspald dat er een autootje
of derti 2ou komen ("Het is nu winter
#n omcat wie vanwejle de vorst een paar
weebin weinig hebben kunnen rijden,
rehen ik dasr wel 0n7, maar het oy er
woel en vesl meer. Ut alleries hoskan en
gaten koman auto's aanzation. En omdat
& manr gean beskut wordt genomen
waar dete svond de motoren fullen
ieren, trekt de volle parkeorplasts de
aandacht van sen tosvallig passorandn
agent Niet 0ot b er iets tegen kan doen
parkeren op sen parkoerplasts is niet
verboden — manr het & wel dutdalijk dat
e politee b avond het hele 7wikkie in
de gaten ral houden Kpes springt daarom
29 een pickrickialel on sieh voor nase
Pt weatedigh
i s Wordt toch te link gewn&n
Madat Hasrlern en Wik san 2
Pebben gapasseerd, wordt het ultainde
Ik Hoorn Disir, erTein
Hoarn B0, ligt een ideas] stubje astalt
recht, geen verkeer en jo hunt er nog




KRONIEK 21

Op 1 december 2003 dient Sanoma een klacht in bij het
Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Zij klaagt over
schending van art. 10 van het Europees Verdrag voor de Rech-
ten van de Mens (EVRM) omdat zij is gedwongen informatie te
verstrekken die zou kunnen leiden tot de identificatie van jour-
nalistieke bronnen. Op 23 maart 2006 besluit het Hof de
merites van de klacht tegelijkertijd met de ontvankelijkheid
daarvan te beoordelen.

Het Hof stelt in zijn uitspraak voorop dat de illegale straat-
race in deze zaak niet kan worden vergeleken met een openbare
demonstratie. Een demonstratie is bedoeld om informatie en
ideeén te verspreiden; de straatrace daarentegen was bedoeld
om plaats te vinden buiten het oog van het publiek.

Onafhankelijk van wat in Autoweek is gepubliceerd na de
inbeslagname van de CD-rom, was de daarin opgeslagen infor-
matie niet bekend bij politie en justitie voordat het werd
uitgeleverd. Er is derhalve sprake van een inbreuk op de rech-
ten van Sanoma als verspreider van informatie. Daaraan doet
niet af dat politieagenten aanwezig waren bij de straatrace, nu
zij de desbetreffende informatie niet hebben vergaard.

In de Nederlandse rechtspraak wordt een journalistiek ver-
schoningsrecht erkend. Beperkingen daarop dienen in overeen-
stemming te zijn met art. 10, tweede lid, EVRM. Meer gedetail-
leerde richtlijnen staan voor politie en justitie in een Instructie
van het College van Procureurs-Generaal. Er is nog geen
wettelijke regeling van het journalistieke verschoningsrecht; wel
is recent een voorontwerp voor een zodanige regeling is gepubli-
ceerd.

In het kader van de onderhavige zaak merkt het Hof art. 96a
WvSv aan als wettelijke grondslag voor de inbreuk. Terwijl in
die bepaling niet is voorzien in voorafgaande rechterlijke con-
trole, neemt het Hof in de onderhavige zaak in aanmerking dat
een rechter-commissaris in de procedure is betrokken en daarin
kennelijk een beslissende rol heeft gespeeld. Hoewel het Hof
zorgen uit over wettelijke procedurele waarborgen, acht het Hof
het, wegens de betrokkenheid van de rechter-commissaris in



22 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

deze zaak, niet noodzakelijk in casu daarover een oordeel te vor-
men.

De inbreuk had tot doel de voorkoming van wanorde of cri-
minaliteit. Daaraan doet niet af dat de autoriteiten bij de vorde-
ring van de CD-rom hebben geweigerd gedetailleerde informatie
aan Sanoma BV te geven.

Het Hof merkt op dat het bedrijffspand van Sanoma niet is
doorzocht. Het voegt hieraan toe dat het toch niet om een ver-
waarloosbare inbreuk op de rechten van Sanoma gaat. Indien
de rechtspersoon niet was bezweken voor de uitgeoefende druk,
zouden niet alleen de kantoren van de redacteuren van Auto-
week, maar ook die van andere tijdschriften van Sanoma voor
een significante periode zijn gesloten. Dat had kunnen leiden tot
late publicatie en gedateerdheid van berichtgeving over actuele
gebeurtenissen. Nieuws heeft een korte levensduur en uitstel
van publicatie, ook voor een korte periode, kan zeer wel het
belang en de waarde daarvan te niet doen. Dat risico, zo over-
weegt het Hof, was duidelijk aanwezig en dient als ernstig te
worden opgevat.

In deze zaak werd niet beoogd de bronnen van Sanoma te
identificeren ten behoeve van strafvervolging, maar om een
voertuig te identificeren in verband met delicten die niet gere-
lateerd waren aan de straatrace. Gedwongen uitlevering van
journalistiek materiaal kan een ‘chilling effect’ hebben op de
uitoefening van de journalistieke vrijheid van meningsuiting.
Dat brengt evenwel niet met zich mee dat het de autoriteiten in
dergelijke zaken nimmer is toegestaan een dergelijke uitvoering
te vorderen. Of dat zo is, is athankelijk van de omstandigheden
van het geval. In het bijzonder worden de nationale autoriteiten
er niet van weerhouden een balans te zoeken in de tegenge-
stelde belangen die worden gediend door enerzijds de vervolging
van strafbare feiten en anderzijds de bescherming van het
journalistieke verschoningsrecht. Daarbij zijn relevant de aard
en ernst van de strafbare feiten in kwestie, de exacte aard en
inhoud van de informatie die wordt gevorderd, het bestaan van
alternatieven om de noodzakelijke informatie te verkrijgen en



KRONIEK 23

beperkingen die bestaan in verband met verkrijging en gebruik
van de informatie.

In het onderhavige geval ging het om (strafrechtelijk onder-
zoek naar) ernstige delicten, namelijk het openbreken van geld-
automaten door met een shovel tegen openbare gebouwen te
rijden. Het betrof delicten die niet alleen tot verlies van eigen-
dom leidden maar ook de potentie hadden fysiek gevaar voor
het publiek te veroorzaken. Bij één van de overvallen hadden de
daders gebruik gemaakt van een vuurwapen. Pas na de dreiging
van potentieel dodelijk geweld werden politie en justitie bewogen
tot vordering van uitlevering van informatie waarvan zijn wisten
dat Sanoma daarover beschikte.

Het Hof geeft aan ervan overtuigd te zijn dat de op de CD-
ROM opgeslagen informatie relevant was met betrekking tot
deze strafbare feiten en geschikt om de daders te identificeren.
Gelet op het feit dat de deelname van het verdachte voertuig pas
na afloop van de straatrace bekend werd bij de politie, is het
Hof overtuigd dat er geen redelijk alternatief bestond om het
voertuig op enig moment te identificeren. Niet is gesteld, noch
blijkt overigens dat de autoriteiten de verkregen informatie voor
enige ander doel dan voor de identificatie en vervolging van de
daders van de overvallen hebben gebruikt.

Het Hof neemt tot slot de mate van rechterlijke betrokken-
heid in deze zaak in aanmerking. Het overweegt dat het veront-
rustend is dat voorafgaande betrokkenheid van een rechter-
commissaris niet langer een wettelijke voorwaarde is. Toch heeft
de officier van justitie in deze zaak, zonder daartoe verplicht te
zijn, de toestemming van een rechter-commissaris verkregen.
Gelet op dit feit, en het feit dat Sanoma de mogelijkheid had de
rechtmatigheid van de inbeslagneming post factum door een
rechter te laten toetsen, is het Hof van oordeel dat in deze zaak
is voldaan aan de voorwaarden van art. 10 EVRM.

Het Hof geeft aan het met de Rechtbank Amsterdam eens te
zijn dat het optreden van politie en justitie in deze zaak geken-
merkt zijn door een betreurenswaardig gebrek aan gematigd-
heid. In de zeer bijzondere omstandigheden van deze zaak is het
Hof evenwel van oordeel dat de redenen voor de inbreuk rele-



24 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

vant en voldoende waren en evenredig ten opzichte van de
nagestreefde doelen.

Het Hof oordeelt unaniem dat de klacht ontvankelijk is. Met

vier stemmen tegen drie oordeelt het Hof dat art. 10 EVRM niet
is geschonden. Aan de uitspraak is een dissenting opinion ge-
hecht van rechter Power, waarbij de rechters Gyulumyan en
Ziemele zich hebben aangesloten.
Vindplaats: EHRM 31 maart 2009, appl. no. 38224/03, op
<www.echr.coe.int/echr/homepage_en>; zie ook: NJB 2009,
p. 1453-1454 (bron voor deze vertaling); NJ 2009, 450 m.nt.
E.J. Dommering, Mediaforum 2009/5, nr. 17 (p. 222-228) en
een artikel van A.W. Hins over deze uitspraak (p. 202-206).

Beeld van de zitting van het Hof in Straatsburg op 6 januari 2010.
Tekening van Chris Roodbeen in De Telegraaf d.d. 7 januari 2010.

Grote Kamer van het Europees Hof voor de Rechten van
de Mens accepteert verwijzing van de zaak Sanoma tegen
Nederland

Op 14 september 2009 heeft een college van vijf rechters die
afkomstig zijn uit de.Grote Kamer van het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens besloten de zaak Sanoma tegen Nederland
in behandeling te nemen. Op 6 januari 2010 heeft een zitting


http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=848808&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649

KRONIEK 25

plaatsgevonden. De uitspraak van de Grote Kamer wordt in
2010 verwacht.

Bron: Persbericht EHRM ‘Referrals to the Grand Chamber’ 1 ok-
tober 2009, <www.coe.int.>.

Rb. Den Haag 20 mei 2009 (Maurice de Hond t. Staat der
Nederlanden) — uitingen in media over huiszoeking

Maurice de Hond stelt in deze zaak dat de Staat onrechtmatig
jegens hem heeft gehandeld door a) een doorzoeking van zijn
woning en b) het doen van uitingen in de media over de door-
zoeking van zijn woning.

Ter onderbouwing heeft De Hond in de eerste plaats betoogd
dat de huiszoeking in strijd met de wet was. De rechtbank
overweegt dat er voldoende basis was voor een redelijk vermoe-
den van schuld van De Hond aan (uitlokken van/medeplegen
van/medeplichtigheid aan) overtreding van artikel 138a WvSr
(computervredebreuk). De doorzoeking en inbeslagneming wa-
ren mede op deze verdenking gebaseerd, hetgeen de wet ook
toestaat (artikel 97 jo. 67, eerste lid sub b WvSv). Reeds daarom
is van strijd met de wet zoals door De Hond is betoogd geen
sprake. Dat, achteraf, kan worden vastgesteld dat tijdens en na
de doorzoeking geen (nadere) belastende informatie is gevonden
en dat de strafzaak tegen De Hond uiteindelijk is geseponeerd
op grond van de informatie die ook al bekend was vo6r de door-
zoeking, doet, anders dan De Hond kennelijk meent, niet af aan
het bestaan van een redelijk vermoeden van schuld ten tijde
van de doorzoeking. Het betreft hier immers een toetsing ex
tunc, dat wil zeggen op basis van de toen voorhanden zijnde
informatie.

De Hond heeft voorts aangevoerd dat de Staat er voor had
kunnen en moeten kiezen om het onderzoek naar documenten
in zijn computers direct in de woning te laten plaatsvinden
zodat geen digitale kopie van alle documenten, waaronder zijn
privé-documenten, gemaakt had hoeven worden. Aldus zou de
Staat in strijd hebben gehandeld met fundamentele vereisten, in
het bijzonder de eis van proportionaliteit. De rechtbank over-


http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=855260&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=855260&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649

26 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

weegt dat zonder meer begrijpelijk is dat het feit dat politie en
Openbaar Ministerie kennis hebben kunnen nemen van allerlei
privé-informatie van De Hond en dat deze informatie vervolgens
ruim negen maanden in hun bezit is gebleven, bij De Hond een
gevoel van onbehagen teweeg heeft gebracht. Dit maakt de wijze
van aanpak van de Staat echter nog niet onrechtmatig. Alles
afwegende, is de rechtbank van oordeel dat de door eiser ge-
wraakte werkwijze niet onrechtmatig is. Van belang is onder
meer dat de digitale kopieén en back-ups na de sluiting van het
onderzoek tegen De Hond zijn vernietigd. De rechtbank conclu-
deert dat geen sprake is van strijd met de wet of veronacht-
zaming van fundamentele vereisten.

Vervolgens behandelt de rechtbank de vraag of juist is de
stelling van De Hond dat de Staat onrechtmatig heeft gehandeld
door de media in te lichten over het plaatsvinden van de door-
zoeking. Dat het Openbaar Ministerie in de media een korte
verklaring over de reden van de doorzoeking heeft gegeven, acht
de rechtbank gelet op de aandacht die deze doorzoeking in de
media al had gekregen, gerechtvaardigd. De inhoud van deze
verklaring is gelet op hetgeen toen reeds uit onderzoek naar
voren was gekomen, verder voldoende genuanceerd en terug-
houdend. De rechtbank concludeert dat geen sprake is van
onrechtmatig handelen van de Staat in het kader van het op-
treden in de media. De vorderingen van De Hond worden afge-
wezen.

Vindplaats: LJN BJ0906.

Hoge Raad 18 september 2009 (Stichting Ostade Blade t.
Staat) - huiszoeking ter inbestagneming op kantoor van
blad Ravage

Ostade Blade eist schadevergoeding van de Staat wegens on-
rechtmatige daad. Volgens Ostade Blade heeft de Staat on-
rechtmatig gehandeld door op het kantoor van het onder de
verantwoordelijkheid van Ostade Blade uitgegeven blad Ravage
huiszoeking ter inbeslagneming te verrichten in het kader van
een gerechtelijk vooronderzoek tegen de daders van drie in


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj0906

KRONIEK 27

oktober 1995, januari 1996 en april 1996 gepleegde bomaan-
slagen. Tijdens de huiszoeking werd gezocht naar een claim-
brief. Toen de brief niet werd aangetroffen is overgegaan tot
inbeslagneming van overig journalistiek materiaal. Volgens
Ostade Blade was de huiszoeking in strijd met de artikelen 8
(recht op respect voor privé-leven) en 10 (vrijheid van menings-
uiting) van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
(EVRM).

In een eerdere uitspraak van de Hoge Raad van 2 september
2005 is het oordeel van het Gerechtshof ’s-Gravenhage dat de
huiszoeking en inbeslagneming niet onrechtmatig waren, gecas-
seerd en verwezen naar het Gerechtshof Amsterdam. De Hoge
Raad overwoog dat wanneer de Staat wordt aangesproken we-
gens inbreuk op art. 10 EVRM, het niet aan Ostade Blade is om
aan te tonen dat er minder ingrijpende opsporingsmiddelen
waren, maar aan de Staat om te bewijzen dat de huiszoeking
noodzakelijk was en in overeenstemming met de eisen van pro-
portionaliteit en subsidiariteit. In een arrest van het Gerechts-
hof Amsterdam van 29 november 2007 is geoordeeld dat de
huiszoeking grotendeels rechtmatig was. Ostade Blade kreeg
geen schadevergoeding toegewezen.

De Hoge Raad verwerpt het hiertegen gerichte cassatiebe-
roep. Het door het gerechtshof verrichte onderzoek of was vol-
daan aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit is niet
in strijd met de wijze waarop deze toetsing dient plaats te vin-
den. Het gerechtshof heeft evenmin de stelplicht en bewijslast
op Ostade Blade gelegd.

Bron: Mediaforum 2009/10, p. 367.; Vindplaats: LIN BI7191.

2.3.3 Afluisteren en aftappen

Brief Minister van BZK over Toezichtrapport inzake
toepassing door AIVD van art. 25 en 27 Wiv 2002

Bij brief van 20 februari 2009 heeft Minister Ter Horst van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de Tweede
Kamer het openbare deel van het Toezichtrapport inzake toe-
passing door de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bi7191

28 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

(AIVD) van art. 25 (aftappen) en 27 (selectie van ongericht ont-
vangen niet-kabelgebonden telecommunicatie) van de Wet op de
inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2002) van de Com-
missie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheids-
diensten (CTIVD) toegezonden.

De commissie concludeert ten aanzien van art. 25 Wiv 2002,
dat de AIVD, behoudens een klein aantal operaties, in overeen-
stemming met de normen, zoals die in de Wiv 2002 zijn weer-
gegeven, heeft gehandeld. Ten aanzien van art. 27 Wiv 2002
concludeert de commissie dat de AIVD in de motivering van die
bijzondere bevoegdheid veelal onvoldoende duidelijk maakt
waarom de betreffende persoon of organisatie wordt onderzocht.

In haar rapport gaat de commissie niet alleen inhoudelijk in
op de door haar onderzochte zaken. Ook gaat de commissie
uitvoerig in op de reikwijdte van de beginselen die moeten wor-
den gehanteerd bij de toepassing van de bijzondere bevoegd-
heden. Daarnaast geeft de commissie een beschouwing van het
begrip ‘nationale veiligheid’ voor zover dit betrekking heeft op de
reikwijdte van de inlichtingentaak buitenland. In deze be-
schouwing kan de minister zich vinden.

De minister deelt niet alle bevindingen waarbij de gevolg-
trekking wordt gemaakt dat de inzet van de bijzondere bevoegd-
heden in strijd zou zijn met de beginselen van noodzakelijkheid
en proportionaliteit. Zij bespreekt haar standpunt naar aan-
leiding van verschillende elementen uit het rapport.

Vindplaats: Kamerstukken I 2008/09, 29 924, nr. 29 (brief van
de minister aan de Kamer van 4 februari 2009) met bijlage (Toe-

zichtrapport inzake de toepassing door de AIVD van art. 25
art. 27 Wiv 2002).

Rb Den Haag, Nevenzittingsplaats Haarlem 23 juli 2009 -
klaagschriftprocedure Telegraafjournaliste over inbeslag-
name goederen

Deze uitspraak betreft een klaagschrift op grond van art. 552a
van het Wetboek van Strafvordering (WvSv) tegen inbeslagname
van goederen bij een journaliste van De Telegraaf. Tegen de


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29924-29.html
http://www.ctivd.nl/?download=CTIVD%20rapport%2019.pdf

KRONIEK 29

journaliste bestond de verdenking dat zij staatsgeheime infor-
matie had gekregen van een medewerkster van de Algemene
Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en haar partner, welke
informatie zou zijn gebruikt voor reeds gepubliceerde artikelen
in De Telegraaf. Op 18 juni 2009 heeft een doorzoeking in de
woning van de journaliste plaatsgevonden.

De rechtbank oordeelt er een ‘an overriding requirement in
the public interest aanwezig was voor de rechter-commissaris
om de journaliste om afgifte van de goederen te verzoeken en —
na weigering van die afgifte — tot doorzoeking in de woning over
te gaan teneinde de staatsgeheime informatie terug te brengen
bij de AIVD. De rechtbank is van oordeel dat de doorzoeking
proportioneel was en dat voldaan is aan het subsidiariteitver-
eiste.

Met betrekking tot de inbeslagneming en kennisneming
aangaande de staatsgeheime stukken speelt het gevaar van het
bekend raken van de identiteit van bronnen naar het oordeel
van de rechtbank geen rol meer, nu de identiteit van die bron-
nen reeds bekend was. Ten aanzien van alle voorwerpen en
gegevens die geen betrekking hebben op de staatsgeheime stuk-
ken, speelt de bronbescherming mogelijkerwijs wel. De voort-
during van het beslag op die voorwerpen acht de rechtbank dan
ook een ontoelaatbare inbreuk op de vrije nieuwsgaring, zodat
alleen ten aanzien van die goederen het klaagschrift gegrond
wordt verklaard. De rechtbank geeft de rechter-commissaris de
opdracht om de gegevens die betrekking hebben op de staats-
geheime informatie te selecteren.

Vindplaats: LIJN BJ3535.

Vzr. Rb. Amsterdam 23 juli 2009 (De Telegraaf e.a. t. De
Staat der Nederlanden) - bijzondere bevoegdheden AIVD —
afluisteren journalisten

In dit vonnis is bepaald dat het de Algemene Inlichtingen en
Veiligheidsdienst wordt verboden nog langer gebruik te maken
van bijzondere bevoegdheden, zoals het afluisteren van tele-
foons, die waren gericht tegen een drietal journalisten (onder


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj3535

30 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

wie de hoofdredacteur en de adjunct-hoofdredacteur) van De
Telegraaf. Tevens is in dit vonnis bepaald dat het de AIVD niet
is toegestaan om informatie die zij tot op dit moment heeft
verkregen zelf te gebruiken of over te dragen aan het Openbaar
Ministerie.

De Telegraaf heeft op 28 maart 2009 een artikel gepubliceerd
over de rol van de AIVD in de aanloop naar de oorlog tegen Irak
in 2003. Op 4 juni 2009 is een artikel gepubliceerd over de
beveiliging van de Dalai Lama tijdens zijn bezoek aan Neder-
land. Naar aanleiding van deze artikelen heeft de AIVD vastge-
steld dat informatie vanuit de AIVD was gelekt naar journa-
listen van De Telegraaf. Om dit lek op te sporen heeft de AIVD
gebruik gemaakt van zijn bijzondere bevoegdheden, te weten het
afluisteren van telefoons van een drietal journalisten van De
Telegraaf en het volgen en observeren van één van hen. Dit
blijkt uit een door de AIVD ten behoeve van het Openbaar
Ministerie opgesteld ambtsbericht.

De Telegraaf heeft gevorderd dat het de AIVD wordt verboden
deze bevoegdheden nog langer te gebruiken en dat de AIVD
informatie die zij reeds heeft verkregen niet aan het Openbaar
Ministerie mag overdragen. Verder heeft De Telegraaf gevorderd
dat de reeds verkregen informatie moet worden vernietigd.

De voorzieningenrechter in deze zaak wijst de vordering tot
vernietiging van de informatie af. Deze vordering heeft een on-
omkeerbaar karakter en leent zich daarom niet gemakkelijk
voor toewijzing in een kort geding, waarin alleen voorlopige
voorzieningen kunnen worden toegewezen. Wel wordt het de
AIVD verboden in deze informatie inzage te hebben of deze
informatie op andere wijze te gebruiken.

De voorzieningenrechter wijst de andere vorderingen toe. De
rechter oordeelt dat in dit geval het recht op journalistieke
bronbescherming zwaarder weegt dan het door de Staat ge-
stelde belang van de nationale veiligheid dat erin bestaat een
lek bij de AIVD zo spoedig mogelijk op te sporen. De Staat heeft,
zo overweegt de voorzieningenrechter, niet aangetoond dat het
lek eveneens had kunnen worden opgespoord zonder dat dit een
schending zou opleveren van het recht op journalistieke bron-



KRONIEK 31

bescherming dan wel op andere — voor de journalisten minder
belastende — wijze.

Bij het toewijzen van de vorderingen is onderscheid gemaakt
tussen de verschillende journalisten. Eén journaliste, mede-
auteur van beide artikelen, heeft volgens het ambtsbericht di-
rect contact gehad met de AIVD-medewerkster die ervan wordt
verdacht het lek te vormen. Ten aanzien van deze journaliste
wordt geoordeeld dat de vorderingen slechts tijdelijk kunnen
worden toegewezen, te weten in afwachting van de klachtproce-
dure op grond van de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheids-
diensten 2002. Daarbij wordt de Commissie van Toezicht, die
toezicht houdt op de AIVD, ingeschakeld. Het ligt op de weg van
deze commissie, die — in tegenstelling tot de voorzieningenrech-
ter ook kan beschikken over geheime informatie — om zich
erover uit te spreken of de AIVD tegen deze journaliste terecht
bijzondere bevoegdheden, zoals het afluisteren van telefoons,
heeft ingezet. Ten aanzien van de twee andere journalisten, van
wie niet is gebleken dat zij contact hebben gehad met het lek,
worden de vorderingen toegewezen.

Vindplaats: LIJN BJ3552.

. ® CONTADOR OOK IN TIJDRIT ONGENAAKBAAR

e mE De Gelegraef E '

Dagelijks meer dan 2 miffoen lezers!
w1 e jrampng Thvabbredactin: mr, 3.3, Parsdiis

Dol tasda
m—wm

Ter Horst op het matje
3 9'5@?::;

bespioneren
De Telegraaf

Van anae parlementaice
ctie
LHEN HAAG, \md.-:
Misister Ter Hord (Binnen-
tnndse a h.-n..-q.a.
Zeven wunrom e mnd-lulu

Uit: De Telegraaf 24 juli 2009


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj3552

32 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Kamervragen over inval van Rijksrecherche bij Telegraaf-
journaliste

Ronald van Raak (SP) heeft Kamervragen gesteld aan de Mi-
nisters van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Konink-
rijksrelaties over een inval bij een journaliste van De Telegraaf.
Hij vroeg wat de aanleiding voor de Rijksrecherche om een inval
te doen in de woning van een journaliste van De Telegraaf was
en welke informatie de Rijksrecherche hoopte aan te treffen in
het huis van deze journaliste. Voorts vroeg hij welke aanwij-
zingen de ministers hebben dat het hier gaat om informatie die
een bedreiging voor de nationale veiligheid is. Ook vroeg hij hoe
deze inval zich verhoudt tot het verschoningsrecht van jour-
nalisten, het belang van waarheidsvinding en de noodzaak van
bronbescherming.

De ministers hebben geantwoord dat documenten ‘staats-
geheim’ worden geclassificeerd wanneer ze informatie bevatten
die schadelijk kan zijn voor de belangen van de Staat wanneer
deze terechtkomt in handen van personen die niet gerechtigd
zijn van de informatie kennis te nemen. Het onrechtmatige bezit
en openbaar maken van dergelijke informatie is strafbaar.

Voorts hebben de ministers aangegeven dat de aanleiding
voor het onderzoek een ambtsbericht van de Algemene Inlich-
tingen en Veiligheidsdienst was waaruit bleek dat de journaliste
hoogstwaarschijnlijk in het bezit was van staatsgeheime docu-
menten en/of informatie.

In antwoord op de vraag wat het doel van het bezoek aan de
journaliste was, hebben de ministers aangegeven dat dit was: in
beslag nemen van de documenten ten aanzien waarvan de ver-
denking van het schenden van staatsgeheimen is ontstaan, niet
het achterhalen van bronnen van de journaliste. De rechter-
commissaris heeft eerst de journaliste verzocht de staatsge-
heime informatie vrijwillig af te staan ter inbeslagname. Met het
oog op het verschoningsrecht van de journaliste is haar daarbij
toegezegd dat het beslag verzegeld in bewaring zou worden
genomen door de rechter-commissaris teneinde haar de gele-
genheid te geven een beklagprocedure te starten voordat het



KRONIEK 33

Openbaar Ministerie van de inbeslaggenomen voorwerpen ge-
bruik kan maken. Nadat haar de gelegenheid was geboden te
overleggen met de redactie en haar advocaat heeft de journaliste
aangegeven geen medewerking te zullen verlenen. Vervolgens
heeft onder leiding van de rechter-commissaris een doorzoeking
van de woning plaatsgevonden. De daarbij inbeslaggenomen
voorwerpen zijn door de rechter-commissaris verzegeld en in
bewaring genomen, teneinde de journaliste de gelegenheid te
geven een beklagprocedure te starten, aldus de ministers.

Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2008/09, nr. 3768
(Kamervragen ingezonden 19 juni 2009), op <https://zoek.

officielebekendmakingen.nl/>.

Kamervragen over afluisteren van journalisten

Ronald van Raak (SP) heeft Kamervragen gesteld aan de Mi-
nister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het
afluisteren van journalisten. Hij vroeg waarom de minister tot
vier keer toe toestemming heeft gegeven voor het laten afluis-
teren en/of volgen van journalisten van De Telegraaf. Ten
tweede vroeg hij wat de reactie van de minister is op de uit-
spraak van de kortgedingrechter in Amsterdam van 23 juli 2009
dat de Algemene inlichtingen- en veiligheidsdienst (AIVD) on-
middellijk moet stoppen met het afluisteren, uitpeilen en volgen
van journalisten van De Telegraaf. Ten derde vroeg hij welke ge-
volgen deze uitspraak heeft voor de inzet van bijzondere be-
voegdheden tegen politici, journalisten, advocaten en andere
beroepsgroepen die niet kunnen functioneren zonder een af-
doende bronbescherming.

De minister heeft geantwoord dat de AIVD op basis van de
Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2002 (Wiv 2002)
bijzondere bevoegdheden kan inzetten jegens organisaties en
personen die aanleiding geven tot het ernstige vermoeden dat zij
een gevaar vormen voor het voortbestaan van de democratische
rechtsorde, dan wel voor de veiligheid of andere gewichtige be-
langen van staat. Ook journalisten kunnen onderwerp van on-
derzoek zijn van de AIVD, aldus de minister. De minister heeft


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-3768.html

34 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

voorts aangegeven dat aan elke inzet van bijzondere bevoegd-
heden een zware afweging vooraf gaat inzake noodzakelijkheid,
proportionaliteit en subsidiariteit. Ten aanzien van de inzet van
bijzondere inlichtingenmiddelen jegens beperkt verschoningsge-
rechtigden, zoals journalisten, geldt de toestemming hiervoor
één maand, in plaats van de gebruikelijke drie maanden.

Ten aanzien van deze specifieke zaak heeft de minister aan-
gegeven dat zij kennis heeft genomen van de uitspraak in kort
geding van de rechtbank Amsterdam. In reactie daarop heeft zij
aangekondigd in hoger beroep te gaan. In afwachting van het
verdere verloop van de procedure, wilde zij niet vooruitlopen op
eventuele gevolgen van deze uitspraak in eerste aanleg voor de
inzet van bijzondere bevoegdheden. Ten slotte heeft zij opge-
merkt dat uit het door de AIVD uitgebrachte ambtsbericht —
waaraan in het artikel in De Telegraaf van 24 juli jl. wordt
gerefereerd — niet blijkt dat tot vier keer toe toestemming is ge-
geven voor het laten afluisteren en/of volgen van journalisten
van De Telegraaf.

Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2008/09, nr. 3787 (Ka-
mervragen ingezonden 27 juli 2009), op <https://zoek. officiele

bekendmakingen.nl/>.

Gerechtshof Amsterdam 13 oktober 2009
(Staat t. De Telegraaf c.s.) - werkwijze AIVD jegens
Telegraafjournalisten

In dit arrest is de Staat veroordeeld tot het staken van het
gebruik van bijzondere bevoegdheden en de daaruit verkregen
informatie met betrekking tot Joost de Haas en Sjuul Paradijs,
journalist respectievelijk hoofdredacteur van De Telegraaf. Te-
vens is de Staat veroordeeld tot het staken van het gebruik van
bijzondere bevoegdheden met betrekking tot journaliste Van der
Graaf, totdat de Commissie van Toezicht (op grond van de Wet
op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten (Wiv 2002) zich heeft
uitgesproken over een door haar in te dienen klacht.

Het hof gaat ervan uit dat de bijzondere bevoegdheden zijn
ingezet tegen Van der Graaf, De Haas en Paradijs, aangezien de


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-3787.html

KRONIEK 35

Staat in hoger beroep geen uitsluitsel heeft gegeven over het
tegendeel.

Het hof zet het beoordelingskader van art. 10, tweede lid van
het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
uiteen. Het hof geeft daarbij aan dat een beperking van het
journalistieke verschoningsrecht slechts geoorloofd is:

ter bescherming van één of meer van de in artikel 10, tweede lid
EVRM genoemde belangen,

mits daarbij gebruik wordt gemaakt van bevoegdheden die bij
wet zijn voorzien,

de aard van het (vermoedelijk) bedreigde belang en de mate
waarin dat wordt bedreigd, het gebruik van die bevoegd-
heden kan rechtvaardigen,

het oordeel dat ter bescherming van het (vermoedelijk) be-
dreigde belang moet worden opgetreden op een toereikende
feitelijke basis berust, en

de door toepassing van deze bevoegdheden veroorzaakte in-
breuk op het journalistieke verschoningsrecht de toets aan
proportionaliteit en subsidiariteit kan doorstaan, waarin be-
sloten ligt dat het voorgenomen gebruik van de inbreuk-
makende bevoegdheid in redelijkheid als onvermijdelijk kan
worden beschouwd.

Binnen dit kader oordeelt het hof dat voorshands niet kan wor-
den aangenomen dat de Algemene inlichtingen- en veiligheids-
dienst (AIVD) de drie betrokken journalisten op steekhoudende
gronden heeft kunnen aanmerken als ‘targets’ in de zin van
art. 6, tweede lid aanhef en onder a, Wiv 2002. Gelet op het
maatschappelijk belang bij instandhouding van de voorwaarden
voor een vrije nieuwsgaring, heeft de Staat in dit geding onvol-
doende gesteld dat het werkelijk onvermijdelijk was om te grij-
pen naar onderzoeksmethoden die er naar hun aard op gericht
waren het journalistieke verschoningsrecht van zijn effect te
ontdoen. Hetgeen de Staat verder nog naar voren heeft gebracht
aan gegevens die in de loop van het AIVD-onderzoek zijn achter-
haald brengt hierin geen wijziging. De klachtprocedure uit de
WIV 2002 valt niet als ‘effective remedy’ in de zin van art. 13



36 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

EVRM te beoordelen. Het hof bekrachtigt het vonnis waarvan
beroep.

Vindplaats: LIJN BK0O003, Mediaforum 2009-11/12, nr. 31 m.nt.
I.J. de Vré

Brief Minister Ter Horst van BZK over onderzoek AIVD naar
publicatie van het dagblad De Telegraaf

Minister ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrela-
ties heeft de Kamer op 23 oktober 2009 per brief geinformeerd
over het onderzoek van de Algemene Inlichtingen- en Veilig-
heidsdienst (AIVD) ten gevolge van een publicatie van het dag-
blad De Telegraaf op 28 maart 2009.

In de brief bespreekt de minister de kaders waarbinnen de
AIVD bijzondere bevoegdheden kan inzetten. Daarbij besteedt
zij in het bijzonder aandacht aan deze kaders daar waar het
journalisten betreft, aan de afwegingen die in het onderzoek
door haar zijn gemaakt en aan het verloop van het onderzoek
zelf. Tot slot gaat zij in op het arrest van het Gerechtshof te
Amsterdam d.d. 13 oktober 2009, LJN BK0003.

Vindplaats: Kamerstukken II 2009/10, 30977, nr. 24, op
<https:/ /zoek.officielebekendmakingen.nl/>

Brief Minister Ter Horst van BZK over advies CTIVD inzake
de klacht De Telegraaf betreffende gedragingen AIVD

Volgens de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen-
en Veiligheidsdiensten (CTIVD) heeft de Algemene inlichtingen-
en veiligheidsdienst (AIVD) in de zaak over het lek van een
tweetal stukken (over Irak en over de Dalai Lama) naar De Tele-
graaf in het algemeen zorgvuldig gehandeld. Dat heeft minister
Ter Horst op 4 december 2009 bericht aan De Telegraaf, die een
klacht had ingediend over de handelwijze van de AIVD ten
opzichte van drie journalisten van de krant. Daarbij neemt zij
het advies van de CTIVD over. Omdat de minister zich ook ten
opzichte van de Tweede Kamer wilde verantwoorden over deze
zaak, heeft zij de brief aan de klagers met daarbij het advies van
de CTIVD ook naar de Kamer gestuurd.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk0003
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30977-24.html

KRONIEK 37

Naar het oordeel van de CTVID zijn beide gelekte stukken
terecht als staatsgeheim gerubriceerd. De betrokken Telegraaf-
journalisten mochten worden aangemerkt als ‘targets’ en de
inzet van bijzondere bevoegdheden ten opzichte van hen was in
overeenstemming met de vereisten van noodzakelijkheid en
subsidiariteit. De AIVD had, aldus de commissie, niet kunnen
volstaan met lichtere middelen om het doel van het onderzoek
te behalen. De klacht van de krant hierover wordt dan ook
ongegrond verklaard. Ook de klacht van de hoofdredacteur van
De Telegraaf, dat hij is afgeluisterd, wordt ongegrond verklaard.
De CTIVD constateert dat de AIVD ten opzichte van hem geen
enkele bijzondere bevoegdheid heeft ingezet.

Wel plaatst de CTIVD een kanttekening bij de start van het
onderzoek. Omdat er toen geen sprake was van concrete aan-
wijzingen dat meer stukken waren gelekt of zouden lekken,
diende het belang van journalistieke bronbescherming in die
fase volgens de commissie zwaarder te wegen. Vanaf het ver-
schijnen van het tweede artikel (over de Dalai Lama) vindt de
commissie de inzet van bijzondere bevoegdheden ten opzichte
van de journalisten wel proportioneel. Dat maakte immers dui-
delijk dat er mogelijk nog andere documenten waren uitgelekt
en verder werd mogelijk de veiligheid van de Dalai Lama in
gevaar gebracht. De klacht op dit punt wordt gedeeltelijk ge-
grond verklaard. Ten slotte constateert de commissie enkele on-
zorgvuldigheden bij het uitwerken en vastleggen van tapge-
sprekken, die geen betrekking hadden op het onderzoek naar
het lek. Dit (impliciete) klachtonderdeel is volgens de CTIVD
gegrond. Minister Ter Horst heeft ook dit advies overgenomen
en heeft de AIVD opgedragen de ten onrechte vastgelegde gege-
vens te vernietigen.

Vindplaats: Kamerstukken I 2009/10, 30977, nr. 26 en bijlage,
op <https://zoek.officielebekendmakingen.nl/>.



https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30977-26.html

38 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

2.4 Zorgplicht overheid
2.4.1 Wet openbaarheid van bestuur

Vragen en antwoorden inzake de openbaarmaking van het
rapport van de commissie-Beel betreffende het Koninklijk
Huis

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijks-
relaties1, heeft 13 vragen voorgelegd aan de regering over de
brief van 28 oktober 2008 inzake de openbaarmaking van het
rapport van de commissie-Beel betreffende het Koninklijk Huis
(Kamerstuk 31 700 III, nr. 14). De regering heeft deze vragen
beantwoord bij brief van 27 januari 2009.

Drie van de 13 vragen betroffen de scheidslijn tussen stuk-
ken van louter privébelang en stukken van publiek belang. Deze
vragen luidden als volgt:

Is de minister-president bereid tot het (laten) opstellen van een
actuele inventarisatie van het Koninklijk Huisarchief? Zo
nee, waarom niet?

Wat is het bezwaar om een onafhankelijke commissie — bij-
voorbeeld bestaande uit de directeur van het Koninklijk
Huisarchief, de directeur van het Nationaal Archief en een
onafhankelijk historicus — te laten bepalen welke stukken tot
het Koninklijk Huisarchief behoren en welke tot het Natio-
naal Archief?

Is de minister-president bereid door een onafhankelijke derde
onderzoek te laten doen in het Koninklijk Huisarchief, om zo
te bepalen welke stukken van louter privébelang zijn, en
welke van publiek belang zijn?

In antwoord op deze vragen schreef de regering:

“Het Koninklijk Huisarchief is een particulier archief. Een overzicht van
archivalische en documentaire bestanden is gepubliceerd in 1992. De
rijksoverheid is wettelijk niet bevoegd inventarisaties te (laten) opstellen
van particuliere archieven of de ordening hiervan te laten bepalen door
derden. Dit zou ook onverenigbaar zijn met privaatrechtelijke rechtsver-
houdingen en in de Grondwet en verdragen opgenomen grondrechten
zoals het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ten


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31700-III-16.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dUitgebreid%26pst%3dParlementaireDocumenten%26dpr%3dAlle%26dosnr%3d31700%2520III%26nro%3d16%26kmr%3dEersteKamerderStatenGeneraal%257cTweedeKamerderStatenGeneraal%257cVerenigdeVergaderingderStatenGeneraal%26sdt%3dKenmerkendeDatum%26par%3dAgenda%257cHandeling%257cKamerstuk%257cAanhangselvandeHandelingen%257cKamervragenzonderantwoord%257cNietdossierstuk%257cBijlage%26dst%3dOnopgemaakt%257cOpgemaakt%257cOpgemaakt%2bna%2bonopgemaakt#v1.1#v1.1

KRONIEK 39

aanzien van stukken met betrekking tot het staatshoofd die mogelijk
kunnen worden aangemerkt als archiefbescheiden in de zin van de
Archiefwet bestaan er goede afspraken tussen de directeuren van het
Koninklijk Huisarchief, het Kabinet der Koningin en het Nationaal
Archief.”

Vindplaats: Kamerstukken II 2009/10, 31 700 III, nr. 16 (27
januari 2009), op <https://zoek.officielebekendmakingen.nl/>.

ABRvS 27 mei 2009 (De Volkskrant t. Minister van Buiten-
landse Zaken) - afwijzing verzoek om openbaarmaking
documenten Irak

De Volkskrant heeft een verzoek ingediend bij de Minister van
Buitenlandse Zaken om openbaarmaking van drie documenten
inzake de Nederlandse positie ten aanzien van een eventuele
aanval op Irak.

Het door De Volkskrant ingediende verzoek om openbaar-
making heeft betrekking op een memorandum van de waarne-
mend directeur Noord-Afrika en Midden-Oosten van het Minis-
terie van Buitenlandse Zaken van 19 augustus 2002, een code-
bericht van de Nederlandse ambassadeur te Washington van
8 februari 2003 en een bericht van de permanente vertegen-
woordiger van Nederland bij de Verenigde Naties van 25 fe-
bruari 2003.

De rechtbank heeft geoordeeld dat de minister dit verzoek,
behalve wat de eerste vijf alinea’s onder het kopje ‘Toelichting’
van het memorandum betreft, in redelijkheid heeft kunnen af-
wijzen. Tegen deze uitspraak van de rechtbank heeft de Volks-
krant hoger beroep ingesteld.

De Volkskrant betoogt dat de rechtbank heeft miskend dat
de documenten reeds openbaar zijn gemaakt, zodat de minister
deze zonder meer aan haar ter beschikking had moeten stellen.
Zij voert daartoe aan dat de documenten aan een aantal media
zijn verstrekt, hetgeen onder verantwoordelijkheid van de minis-
ter moet zijn geschied, omdat aangenomen moet worden dat de
documenten aanvankelijk uitsluitend bij hem of bij onder zijn
verantwoordelijkheid werkende personen hebben berust.


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31700-III-16.html

40 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State
(verder: de Afdeling) oordeelt dat dit betoog faalt. De minister
heeft gesteld dat hij de documenten niet heeft verstrekt aan
personen voor wie deze niet bestemd zijn. Uit de omstandigheid
dat de documenten aanvankelijk uitsluitend bij hem of zijn
ambtenaren hebben berust, volgt niet noodzakelijkerwijs dat de
minister ermee heeft ingestemd dat de documenten aan derden
zijn verstrekt. Dat de documenten derhalve kennelijk zonder
zijn toestemming in het bezit van derden zijn gekomen, brengt
niet met zich dat zij moeten worden geacht openbaar te zijn
gemaakt in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

De Volkskrant betoogt ook dat de rechtbank, door te over-
wegen dat art. 11, eerste lid, Wob zich tegen openbaarmaking
van de documenten verzet, heeft miskend dat de documenten
niet uitsluitend ten behoeve van intern beraad zijn opgesteld en
niet uitsluitend persoonlijke beleidsopvattingen bevatten, al-
thans dat de minister onvoldoende heeft gemotiveerd dat dat
wel het geval is.

De Afdeling oordeelt dat ook dit betoog faalt. Na kennis te
hebben genomen van de documenten is de Afdeling met de
rechtbank van oordeel dat deze ten behoeve van intern beraad
zijn opgesteld. Dat de documenten in het kader van overleg
tussen landen zijn opgesteld, leidt niet tot een ander oordeel.
Voor zover zij op dergelijk overleg betrekking hebben, is met de
documenten beoogd om aan de minister en ambtenaren van zijn
ministerie verslag te doen van hetgeen tussen Nederlandse en
buitenlandse overheidsfunctionarissen in vertrouwen is bespro-
ken. Dat de documenten inmiddels in de publiciteit zijn geko-
men, brengt niet met zich dat zij niet meer voor intern beraad
zijn bestemd, aangezien deze publiciteit niet voortkomt uit een
besluit van de minister om de in de documenten opgenomen
opvattingen, voorstellen, aanbevelingen en conclusies als defi-
nitieve standpunten over te nemen en bekend te maken.

Het hoger beroep van De Volkskrant is ongegrond.
Vindplaats: LIJN BI4972, Mediaforum 2009-9, nr. 27 m.nt.
L.A.J. Spaans en L.P.W. Mensink.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bi4972

KRONIEK 41

Twaalf Europese staten ondertekenen Verdrag inzake
toegang tot officiéle documenten

Op 28 juni 2009 hebben twaalf Europese staten het Verdrag
inzake toegang tot officiéle documenten ondertekend. Het be-
treft Belgi€é, Estland, Finland, Georgié, Hongarije, Litouwen,
Montenegro, Noorwegen, Servié, Sloveni€, de voormalige Joegos-
lavische Republiek Macedonié en Zweden. Dit nieuwe verdrag,
dat tot stand is gekomen binnen de Raad van Europa, is het
eerste bindende internationale instrument dat een algemeen
recht op toegang tot officiéle documenten bij publieke over-
heden erkent.

Het verdrag stelt minimumnormen voor het verwerkings-
proces van verzoeken om toegang tot officiéle documenten. Het
erkent het recht van een ieder, zonder enige discriminatie, op
toegang op offici€le documenten bij publieke overheden. Het
verdrag bevat een lijst van relatieve uitzonderingsgronden, zoals
nationale veiligheid en privacy, die kunnen worden ingeroepen
if disclosure would or would be likely to harm any of the in-
terests mentioned’. Het Verdrag legt voorts aan de lidstaten de
verplichting op om via een ‘review procedure’ de effectieve af-
dwingbaarheid van het recht op toegang tot officiéle documen-
ten te waarborgen.

Bronnen: Council of Europe Convention on Access to Official

Documents, <http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/
Html/205.htm>; Council of Europe Press release 486(2009) 18
June 2009, Twelve Council of Europe member states sign the

Convention on Access to Official Documents’; D. Voorhoof, Ver-
drag betreffende toegang tot officiéle documenten open voor on-
dertekening’, in: Mediaforum 2009/1, p. 12-13.

Kamervragen over uitblijven ondertekening Verdrag inzake
toegang tot officiéle documenten door Nederland

Mariko Peters heeft Kamervragen gesteld aan de Ministers van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Buiten-
landse zaken over het uitblijven van ondertekening van het Ver-
drag inzake toegang tot offici€éle documenten door Nederland.


http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/%20Html/205.htm
http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/%20Html/205.htm
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1460929&Site=secDC&ShowBanner=no&Target=_self&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1460929&Site=secDC&ShowBanner=no&Target=_self&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864

42 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Het kamerlid vroeg (0o.m.) of het waar is dat Nederland als voor-
zitter van de voorbereidende commissie een van de initiatief-
nemers was voor de totstandkoming van het Verdrag inzake toe-
gang tot officiéle documenten van de Raad van Europa. Ten
tweede vroeg zij op welke termijn de minister een beslissing over
ondertekening verwacht te nemen. Ten derde vroeg zij op welke
onderdelen het Verdrag afwijkt van de Wob-wetgeving en prak-
tijk.

De minister heeft geantwoord dat Nederland hecht aan een
actieve bijdrage aan de onderhandelingen over verdragen die
opgesteld worden binnen de Raad van Europa. Omdat het hier
gaat om een verdrag met mogelijke gevolgen voor het nationaal
recht, is Nederland van meet af vertegenwoordigd geweest in de
expertgroep die de tekst heeft voorbereid en die door de Zweedse
expert werd voorgezeten. Die expertgroep ressorteerde onder, en
bracht geregeld verslag uit aan het Stuurcomité Mensenrechten
van de Raad van Europa, dat in 2006 en 2007 onder Neder-
lands voorzitterschap stond. Dat Nederland actief meedenkt en
onderhandelt over een verdrag wil nog niet zeggen dat een ver-
drag direct na de totstandkoming voor het Koninkrijk onderte-
kend hoeft te worden. Elk verdrag vergt een eigen inhoudelijke
afweging, waarbij gekeken wordt naar de gevolgen voor de Ne-
derlandse praktijk.

Voorts heeft de minister aangegeven dat een overzicht van de
consequenties van implementatie van het Verdrag voor de Wet
openbaarheid van bestuur (Wob) in voorbereiding is. Daarvoor
wordt een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit Utrecht,
waarin onder andere wordt onderzocht hoe aangesloten kan
worden bij bepalingen in het Verdrag.

Op basis van het onderzoek wordt gesproken met alle par-
tijen voor wie ondertekening consequenties zal hebben. Het ka-
binet streeft er naar in 2010 een beslissing over ondertekening
te nemen, aldus de minister.

Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2009/10, nr. 1305 (ka-
mervragen ingezonden 10 december 2009), op <https://zoek.

officielebekendmakingen.nl/>.


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-1305.html

KRONIEK 43

Rb Amsterdam 9 juli 2009 (RTL Nieuws t. Minister van
Algemene Zaken) — geen inzage in ministerraad-notulen
over aanloop Irak-oorlog.

RTL Nieuws heeft bij de premier (Minister van Algemene Zaken)
een verzoek ingediend tot inzage in de notulen van de minister-
raad betreffende de aanloop van de oorlog in Irak. De minister
weigerde deze inzage te geven. Na afwijzing van het bezwaar
tegen dit besluit stelde RTL Nieuws beroep in bij de Rechtbank
Amsterdam.

Na kennis te hebben genomen van de documenten is de
rechtbank met de minister van oordeel dat de betreffende docu-
menten ten behoeve van intern beraad zijn opgesteld, dat de
documenten overwegend persoonlijke beleidsopvattingen bevat-
ten en dat de feiten die daarin voorkomen zodanig met de
persoonlijke beleidsopvattingen zijn verweven dat zij niet van
elkaar kunnen worden gescheiden. De rechtbank is van oordeel
dat opvattingen van ministers zoals die voorkomen in de hier
aan de orde zijnde stukken, persoonlijke beleidsopvattingen
zijn. De rechtbank deelt niet het standpunt van RTL Nieuws dat
deze opvattingen, omdat zij van ministers zijn, geen persoonlijke
beleidsopvattingen zouden zijn.

De rechtbank is voorts van oordeel dat in delen van de
betreffende documenten het belang van de betrekkingen van
Nederland met andere staten en met internationale organisaties
aan de orde is en dat de minister in redelijkheid dat belang
zwaarder heeft kunnen laten wegen dan het belang van open-
baarmaking. Voor deze delen van de documenten geldt dat de
minister openbaarmaking op grond van art. 10, tweede lid, aan-
hef en onder a, van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)
terecht heeft geweigerd.

De Rechtbank concludeert dat de Minister van Algemene
Zaken terecht heeft geweigerd de notulen van de ministerraad
en onderliggende stukken inzake de aanloop naar de oorlog in
Irak openbaar te maken. Het beroep van RTL Nieuws is onge-
grond.

Vindplaats: LIJN BJ2034.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj2034

44 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

ABRvVS 22 juli 2009 (Pretium Telecom t. Consumenten-
autoriteit) — inzage in geanonimiseerde klachten

Bij e-mailbericht van 28 augustus 2007 heeft een journalist,
werkzaam bij het Haarlems Dagblad/de IJmuider Courant, de
Consumentenautoriteit om inzage verzocht van alle bij deze be-
rustende klachten over telecombedrijf Pretium. Bij e-mailbericht
van 28 augustus 2007 heeft de Consumentenautoriteit aan deze
journalist te kennen gegeven dat zij inzage kan krijgen in de
geanonimiseerde klachten.

Bij brief van 14 september 2007 heeft de Consumentenauto-
riteit aan een journalist, werkzaam bij De Gooi- en Eemlander,
geanonimiseerde afschriften verstrekt van een aantal klachten
over Pretium. Bij brief van 4 oktober 2007 heeft de Consumen-
tenautoriteit aan Pretium te kennen gegeven dat zij twee jour-
nalisten op hun verzoek inzage heeft gegeven in de desbetreff-
ende klachten.

Bij besluit van 23 januari 2008 heeft de Consumentenauto-
riteit het door Pretium tegen het e-mailbericht van 28 augustus
2007 en de brief van 14 september 2007 gemaakte bezwaar
niet-ontvankelijk verklaard. Bij uitspraak van 30 oktober 2008
heeft de rechtbank Haarlem het door Pretium daartegen inge-
stelde beroep ongegrond verklaard. Tegen deze uitspraak heeft
Pretium hoger beroep ingesteld.

Naast deze gerechtelijke procedure is nog een andere pro-
cedure van belang: bij brief van 5 april 2007 heeft Pretium de
Consumentenautoriteit verzocht om afschriften van alle bij deze
bekende klachten over haar aan haar te verstrekken. Hierbij
heeft zij, voor zover nodig, beroep op de Wet openbaarheid van
bestuur gedaan. Bij besluit van 19 april 2007 heeft de Consu-
mentenautoriteit klachten van consumenten over Pretium in
geanonimiseerde vorm openbaar gemaakt. Hiertoe heeft zij over-
wogen dat de door Pretium gevraagde informatie ook persoons-
gegevens bevat en verstrekking van deze informatie het belang
van de persoonlijke levenssfeer van de indieners van de klach-
ten schaadt. Volgens de Consumentenautoriteit moet het ver-
strekken van de door Pretium verzochte informatie in niet-



KRONIEK 45

geanonimiseerde vorm op grond van art. 10, tweede lid, aanhef
en onder e, Wob achterwege blijven

Aan het besluit van 23 januari 2008 heeft de Consumenten-
autoriteit ten grondslag gelegd dat het verzoek van Pretium van
5 april 2007 is beoordeeld met toepassing van de Wob. Gezien
het karakter van die wet als algemene openbaarmakingsregeling
en het uitgangspunt dat informatie die eenmaal openbaar is
gemaakt, dat blijft, zijn de geanonimiseerde klachten sinds het
besluit van 19 april 2007 openbaar. Indien derden zich tot haar
wenden met het verzoek om deze in te zien, is zij gehouden om
inzage te verlenen. De verstrekking van de openbare geanonimi-
seerde klachten aan de journalisten, is geen rechtshandeling,
als bedoeld in art. 1:3, eerste lid, van de Algemene wet be-
stuursrecht (Awb), aldus de Consumentenautoriteit.

Pretium betoogt dat de rechtbank, door aan te nemen dat de
informatie die bij besluit van 19 april 2007 aan Pretium is ver-
strekt, op grond van de Wob openbaar is gemaakt, heeft mis-
kend dat de ordners met de klachten ongevraagd, dan wel abu-
sievelijk aan haar zijn toegezonden, zodat de Wob niet op deze
verstrekking van toepassing is. Zij heeft de Consumentenauto-
riteit verzocht om toezending van niet-geanonimiseerde klach-
ten. De ongevraagde toezending van de geanonimiseerde klach-
ten is volgens haar louter een feitelijke handeling. De verstrek-
king van de geanonimiseerde klachten aan de journalisten is
dan ook ten onrechte niet aangemerkt als een besluit in de zin
van art. 1:3 Awb.

De Afdeling oordeelt dat dit betoog van Premium faalt. De
rechtbank heeft terecht overwogen dat de Consumentenauto-
riteit de geanonimiseerde klachten bij besluit van 19 april 2007
krachtens de Wob openbaar heeft gemaakt. Zij heeft evenzeer
terecht geen grond gevonden voor het oordeel dat de geanoni-
miseerde klachten per abuis aan Pretium zijn toegezonden. Bij
dat besluit is op het verzoek van Pretium om de klachten open-
baar te maken op grond van de Wob beslist. Hierbij heeft de
Consumentenautoriteit het belang van openbaarheid afgewogen
tegen het in art. 10, tweede lid, aanhef en onder e, Wob ver-
melde belang. Dat het verzoek daarbij gedeeltelijk is afgewezen,



46 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

omdat persoonsgegevens in de klachten zijn weggelakt, maakt
dat niet anders. Het hoger beroep van Pretium is ongegrond.
Vindplaats: LIJN BJ3414.

Rb Arnhem 22 september 2009 - Openbaar Vervoer
Ambassadeur geen bestuursorgaan, Wob niet van toepassing

Journalist Brenno de Winter heeft de Openbaar Vervoer Am-
bassadeur Jeltje van Nieuwenhoven verzocht om verstrekking
van alle notulen, gespreksverslagen, briefwisselingen, faxwisse-
lingen en e-mailwisseling met betrekking tot het rapport De
OV-chipkaart, de Reiziger en het Vertrouwen’ (waarin een hoofd-
stuk over privacyproblemen met de OV-chipkaart was opge-
nomen).

Bij beslissing van 20 oktober 2008 is namens De Openbaar
Vervoer Ambassadeur aan De Winter meegedeeld dat deze
Ambassadeur niet is aan te merken als een bestuursorgaan,
zodat de Wob niet van toepassing is. Het hiertegen ingestelde
bezwaar van De Winter is ongegrond verklaard. Tegen dat be-
sluit heeft De Winter beroep ingesteld bij de Rechtbank Arn-
hem.

Ingevolge art. 3, eerste lid, van de Wet openbaarheid van
bestuur kan een ieder een verzoek om informatie neergelegd in
documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot
een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een
bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.

De rechtbank is van oordeel dat de Openbaar Vervoer Am-
bassadeur geen bestuursorgaan is als bedoeld in art. 1:1, eerste
lid, aanhef en onder a, van de Algemene wet bestuursrecht
(Awb). In dat kader overweegt de rechtbank dat de functie niet
krachtens publiekrecht is ingesteld. Voor de instelling van de
Openbaar Vervoer Ambassadeur bestaat geen publiekrechtelijke
grondslag. Dat de Openbaar Vervoer Ambassadeur door de
minister wordt benoemd, doet hieraan niet af. Uit de geding-
stukken en het verhandelde ter zitting is gebleken dat zij als
onafhankelijk extern adviseur haar taak vervult. Er kan dus
niet worden gesproken van een onderdeel van de organisatie


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj3414

KRONIEK 47

van een krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersoon of een
daarin aangestelde functionaris.

Vervolgens onderzoekt de rechtbank of de Openbaar Vervoer
Ambassadeur een bestuursorgaan is als bedoeld in art. 1:1,
eerste lid, aanhef en onder b, Awb. Bepalend hiervoor is of aan
de Openbaar Vervoer Ambassadeur een of meer overheidstaken
zijn opgedragen en daarvoor publiekrechtelijke bevoegdheden
zijn toegekend. Uit de taakomschrijving kan worden opgemaakt
dat aan de Openbaar Vervoer Ambassadeur geen concrete over-
heidstaak is toebedeeld, maar dat haar taak veeleer is beperkt
tot het voeren van overleg met de verscheidene actoren in het
veld van het openbaar vervoer, teneinde de communicatie tus-
sen de verschillende partijen te verbeteren. Voorts stelt de
rechtbank vast dat de Openbaar Vervoer Ambassadeur niet de
bevoegdheid heeft gekregen beslissingen te nemen die de rechts-
positie van andere (rechts)personen wijzigen. Op grond hiervan
kan niet worden gezegd dat zij een persoon of college is, die met
enig openbaar gezag is bekleed.

De rechtbank concludeert dat de Openbaar Vervoer Ambas-
sadeur niet kan worden aangemerkt als bestuursorgaan in de
zin van art. 1:1, eerste lid, Awb. De rechtbank verklaart zich
onbevoegd om van het beroep kennis te nemen.

Vindplaats: LIJN BJ8347.

Wijziging van de Wob in verband met Wet dwangsom en
beroep bij niet tijdig beslissen: verlenging van de beslis-
termijn bij Wob-verzoeken

Op 1 oktober 2009 is de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig
beslissen in werking getreden. In verband met de inwerking-
treding van deze wet is (0.m.) de Wet openbaarheid van bestuur
(Wob) gewijzigd. De wijziging betreft een verlenging van de be-
slistermijn ten opzichte van het tot 1 oktober 2009 geldende
recht.

De nieuwe hoofdregel is vastgelegd in art. 6 eerste lid, Wob
(nieuw): ‘Het bestuursorgaan beslist op het verzoek om infor-
matie zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken ge-


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj8347

48 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

rekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen.’
Dit is een verdubbeling ten opzichte van oud recht (tot 1 ok-
tober 2009) waarin als hoofdregel een beslistermijn van twee
weken gold.

Art. 6 tweede lid, Wob (nieuw) bepaalt dat de beslistermijn
eenmaal kan worden verdaagd voor vier weken. Ook dit is een
verdubbeling ten opzichte van het oude recht (tot 1 oktober
2009), waarin de termijn eenmaal voor twee weken kon worden
verdaagd.

Voorts wordt een nieuwe bepaling toegevoegd over het op-
schorten van de beslistermijn in geval van het horen van
derden-belanghebbenden (artikel 6, derde en vierde lid, Wob
nieuw).

Voor verzoeken om milieu-informatie is een op enige punten
afwijkende regeling getroffen. Die houdt verband met Richtlijn
2003/4/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28
januari 2003 inzake de toegang van het publiek tot milieu-in-
formatie en tot intrekking van Richtlijn 90/313/EEG van de
Raad (PPEG L 41).

Vindplaats: Wet van 18 juni 2009 tot wijziging van de Algemene
wet bestuursrecht, de Wet openbaarheid van bestuur en enkele
andere wetten in verband met de inwerkingtreding van de Wet
dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, Staatsblad 2009,

384; Memorie van toelichting bij voornoemde Wet van 18 juni
2009: Kamerstukken II 2008/09, 31 751, nr. 3; Wet van 28 au-
gustus 2009 tot aanvulling van de Algemene wet bestuursrecht

met doeltreffendere rechtsmiddelen tegen niet tijdig beslissen
door bestuursorganen (Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig
beslissen), Staatsblad 2009, 383, op <https://zoek.officiele
bekendmakingen.nl/>.

ABRvS 14 oktober 2009 - Wob verzoek inzake ‘mindmaps’
over 100 dagen dialoog

Bij premier Balkenende (Minister van Algemene Zaken; verder:
de minister) is een verzoek ingediend om openbaarmaking van
documenten over de zogenoemde 100 dagen dialoog die het ka-


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-384.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-384.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31751-3.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-383.html

KRONIEK 49

binet Balkenende IV vlak na zijn aantreden is aangegaan met
burgers en maatschappelijke organisaties. De minister wees dit
verzoek af.

De verzoeker diende vervolgens een bezwaarschrift in. De
minister verklaarde hierop het bezwaar gedeeltelijk gegrond,
maakte de correspondentie met rechtspersonen openbaar en
verklaarde het bezwaar voor het overige ongegrond.

Bij uitspraak van 27 november 2008 heeft de rechtbank Den
Haag het door verzoeker daartegen ingestelde beroep ongegrond
verklaard. Tegen deze uitspraak heeft verzoeker (verder: appel-
lant) hoger beroep ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State (ABRvVS; verder; de Afdeling).

De minister stelt dat van de door het Ministerie van Alge-
mene Zaken georganiseerde bijeenkomst op 21 mei 2007 geen
verslag is gemaakt. Wel zijn van de gevoerde gesprekken zoge-
noemde ‘mindmaps’ gemaakt, waarin de opvattingen en beleids-
voorstellen van de aanwezigen kort zijn aangeduid. De minister
heeft op grond van art. 11 van de Wet openbaarheid van be-
stuur geweigerd deze mindmaps openbaar te maken, omdat ze
zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad en persoonlijke
beleidsopvattingen bevatten.

Appellant betoogt dat de rechtbank ten onrechte heeft over-
wogen dat de mindmaps zijn opgesteld ten behoeve van intern
beraad. Appellant wijst daartoe op de opzet van de 100 dagen
dialoog, de grootschalige aanwezigheid van burgers op de bij-
eenkomst en de gestructureerdheid van het beraad. Nu met de
mindmaps slechts is beoogd de tijdens de gesprekken aan de
orde gestelde onderwerpen inzichtelijk voor de betrokkenen te
rangschikken, kunnen deze volgens appellant voorts niet wor-
den aangemerkt als te zijn opgesteld ten behoeve van intern
beraad. Indien moet worden aangenomen dat de mindmaps wel
zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, bevatten deze
volgens appellant geen persoonlijke beleidsopvattingen, doch
slechts kernwoorden van hetgeen aan de orde is gekomen op de
bespreking.

Ten aanzien van de mindmaps is de Afdeling, anders dan de
rechtbank, van oordeel dat deze, nog daargelaten of ze zijn op-



50 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

gesteld in het kader van intern beraad, geen persoonlijke be-
leidsopvattingen bevatten. Appellant betoogt met juistheid dat
de mindmaps slechts kernwoorden bevatten van hetgeen aan de
orde is gekomen tijdens de verschillende gesprekken. Daarbij
zijn op enkele plaatsen namen van gesprekspartners vermeld.
Van opvattingen, voorstellen, aanbevelingen of conclusies van
een of meer personen over een bestuurlijke aangelegenheid is
geen sprake. Reeds daarom heeft de minister geanonimiseerde
openbaarmaking daarvan ten onrechte met een beroep op art.
11, eerste lid, Wob, achterwege gelaten. Het hoger beroep van
appellant is gegrond.

Vindplaats: LJN BK0O116, AB 2009, 390 m.nt. P.J. Stolk.

Journalist De Winter en NVJ dagen gemeente Kaag en
Braassem voor de rechter

Onderzoeksjournalist Brenno de Winter en de Nederlandse Ver-
eniging van Journalisten dagen de gemeente Kaag en Brasem
voor de rechter. De Winter en de NVJ willen dat de heffing van
leges voor informatieverzoeken van tafel gaat. De Winter deed
op 15 maart een beroep op de Wet openbaarheid bestuur en
vroeg Kaag en Braassem informatie over de uitvoering van het
verplichte ICT-beleid. De gemeente stuurde hem de informatie
plus een rekening. Daartegen maakte De Winter bezwaar, maar
Kaag en Braassem ging niet op zijn argumenten in. De Winter
en de NVJ willen door de gang naar de rechter duidelijk maken
dat de toegang tot overheidsinformatie een wettelijk recht is.
Bron: Villamedia; AD/Groene Hart, 19 oktober 2009.

Kamervragen over Wet openbaarheid van bestuur

Mariko Peters (Groen Links) heeft kamervragen gesteld aan de
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de
Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Zij vroeg waarom de
minister geen gehoor heeft gegeven aan de aanbeveling in de
laatste evaluatie van de Wob (2004) om op zeer korte termijn
een standpunt en visie uiteen te zetten ten aanzien van open-
baarheid en toegankelijkheid van overheidsinformatie in relatie


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BK0116

KRONIEK 51

tot een vergroting van de transparantie van de overheid. Voorts
vroeg zij of al opdracht is verleend tot het uitvoeren van een
nieuwe evaluatie van de Wob, en zo nee, waarom niet. Ten
derde vroeg zij op welke termijn een volgende evaluatie zal
plaatsvinden.

De minister heeft op de eerste vraag geantwoord dat de be-
treffende aanbeveling aanleiding is geweest voor de opdracht
voor de ontwikkeling van het Voorontwerp Algemene wet over-
heidsinformatie door de voormalige Minister van Bestuurlijke
Vernieuwing. Een kabinetsreactie op het Voorontwerp is nog in
voorbereiding.

Op de tweede en derde vraag heeft de minister (samengevat)
geantwoord dat er geen opdracht is verleend voor een nieuwe
evaluatie van de Wob. Er moet een aanleiding zijn voor een
nieuwe evaluatie, voordat daartoe opdracht wordt gegeven. Het
komende jaar zal besloten worden over een aantal mogelijke
wijzigingen van de Wob. Pas daarna is een eventuele nieuwe
evaluatie van de Wob aan de orde, aldus de minister.
Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2009/10, nr. 1256 (ka-
mervragen ingezonden 21 december 2009), op <https://zoek.

officielebekendmakingen.nl/>.

2.4.2 Informatievoorziening aan de pers — overige aspecten

Kamer stopt met openbaarmaking van inkomende
poststukken

Sinds jaar en dag kregen parlementaire verslaggevers inzage in
de brieven, rapporten en nota’s die belangenorganisaties, lobby-
isten en maatschappelijke organisaties sturen naar de Kamer.
Deze stukken bevatten veel relevante informatie over beleids-
onderwerpen, waarvan Kamerleden tijdens debatten dikwijls
gebruik maken. Begin 2009 is de Kamer echter abrupt gestopt
met openbaarmaking van deze stukken. Media zijn nu beroofd
van deze informatiebron. Als argument voor de stopzetting van
de openbaarmaking van de ingezonden stukken, verwijst de
Kamer naar privacywetgeving, maar zonder dit te onderbouwen.


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-1256.html

52 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) stelt daar
tegenover dat de Kamer in strijd handelt met het Europees
Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarin het recht op vrije
nieuwsgaring van de pers is gegarandeerd. De NVJ, de regionale
omroepen en de Parlementaire Persvereniging (PPV) hebben de
kwestie verschillende malen bij de Kamer aangekaart, zonder
het gewenste resultaat.

Bron: Villamedia; NRC Handelsblad, 20 november 2009.



3 Uitingsvrijheid

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk staat de uitingsvrijheid als onderdeel van de
persvrijheid centraal. In dat kader wordt als eerste een onder-
scheid gemaakt tussen de thema’s ‘Feitelijke beperkingen’ (§3.2)
en ‘Juridische aansprakelijkheid voor publicaties’ (§3.3).

Bij het thema ‘Juridische aansprakelijkheid voor publicaties’
onderscheiden wij: ‘Staatgeheimen en vertrouwelijke stukken’
(8 3.3.1), ‘Intellectuele eigendom’ (§ 3.3.2), ‘Haat zaaien en
groepsbelediging’ (§ 3.3.3), ‘Smaad, laster en bedreiging’ (§ 3.3.4)
en Privacy en Eer en goede naam’ (§ 3.3.5).

Als laatste thema wordt ‘Rechtsgang’ (§ 3.4) bij kwesties over
de uitingsvrijheid behandeld.

3.2 Feitelijke beperkingen
‘Burgemeester Utrecht hield huis-aan-huiskrant tegen’

In de huis-aan huiskrant Ons Utrecht zou een artikel ver-
schijnen waarin bestuursrechtdeskundige Twan Tak stelt dat
burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht een deel van zijn pen-
sionkostenvergoeding ten onrechte heeft ontvangen. Hoofdre-
dacteur Robert-dan van der Horst heeft in een interview laten
weten dat Uitgeverij Holland Combinatie zonder zijn medeweten
de opdracht heeft gegeven 120.000 nieuwe exemplaren van het
weekblad te laten drukken zonder het bewuste artikel. Volgens
Van der Horst heeft Wolfsen, toen hem het artikel werd voor-
gelegd voor wederhoor, geprotesteerd tegen publicatie ervan. In
hierop volgende gesprekken heeft Wolfsen gesuggereerd dat
publicatie van het artikel nadelige gevolgen zou kunnen hebben
voor het blad, aldus Van der Horst. In Ons Utrecht worden alle
gemeenteberichten van Utrecht gepubliceerd waarvoor de krant
vergoedingen krijgt. Wolfsen ontkent dat hij uiteindelijk ook
druk heeft gezet op de uitgever van het weekblad.



54 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Op vragen van Tweede Kamerleden Bosma en Brinkman
(beiden PVV) over de vermeende advertentieboycot van Wolfsen,
hebben Minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Weten-
schap en Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Ko-
ninkrijksrelaties geantwoord dat de burgemeester van Utrecht
in een spoeddebat in de gemeenteraad persvrijheid een van de
fundamenten van de democratie heeft genoemd en hierover het
volgende heeft gezegd: ‘Als ik op wat voor manier dan ook de
indruk heb gewekt aan deze fundamenten te hebben willen tor-
nen, dan spijt mij dat zeer’.

Bron: Villamedia; ‘Burgemeester Utrecht hield huis-aan-huis-
krant tegen’, De Telegraaf, 14 april 2009; vindplaats: Aanhang-
sel Handelingen II 2008/09, nr. 2494.

3.3 Juridische aansprakelijkheid voor publicaties
3.3.1 Staatsgeheimen en vertrouwelijke stukken
Boek Becoming Tarden door AIVD in beslag genomen

De Amerikaanse kunstenares Jill Magid heeft in opdracht van
de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) tussen
2005-2008 als kunstproject meerdere werken gemaakt die als
doel hadden de AIVD een menselijker gezicht te geven. Magid
heeft, na volledig te zijn gescreend, contact gehad met diverse
geheimagenten. Op eigen initiatief heeft Magid over haar erva-
ringen een boek geschreven, waarvan ze het manuscript aan de
AIVD heeft voorgelegd. Magid kreeg naar eigen zeggen het boek
‘onleesbaar’ terug vanwege de daarin aangebrachte doorha-
lingen. De AIVD heeft Magid vervolgens verboden het boek op
eigen gelegenheid te publiceren. Er zouden anders rechtszaken
worden aangespannen wegens het onthullen van staatsge-
heimen. AIVD-directeur Theo Bot heeft uiteindelijk Magid de
suggestie gedaan dat ze als alternatief het boek als kunstobject
eenmalig zou kunnen tentoonstellen. Magid heeft dit daad-
werkelijk gedaan, en het boek achter glas in het Londense Tate
Museum gelegd. Kort na de jaarwisseling, na afloop van de ten-


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-2494.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-2494.html

KRONIEK 55

toonstelling met als titel Authority to remove, heeft de AIVD het
boek in beslag genomen om het in zijn archieven voorgoed op te
bergen.

Bron: ‘AIVD maakt zich zorgen over kunstwerk’, NRCNext,
23 september 2009; ‘AIVD neemt werk Jill Magid in beslag in
Londense Tate’, NRC Handelsblad, 7 januari 2010.

Vzr. Rb. Amsterdam 23 december 2009, (DNB t. RTL
Nederland c.s.) — integrale publicatie interne stukken DNB

Op de website rtl.nl is op 16 december 2009 een artikel ver-
schenen met de titel ‘DNB liet DSB-problemen ontsporen’. Bij
dit artikel is een hyperlink opgenomen naar een door RTL-
nieuws op het internet geplaatst bestand dat een weergave be-
vat van een advies van advocatenkantoor Nauta Dutilh gericht
aan De Nederlandse Bank (DNB). RTL heeft daarnaast ver-
schillende brieven van DNB aan de directie, het bestuur en de
raad van commissarissen van de DSB Groep en de DSB Bank
op internet gezet.

DNB vordert in deze zaak bij de voorzieningenrechter een
bevel tot verwijdering en een verbod tot verdere publicatie van
de vertrouwelijke stukken. De rechter stelt voorop dat er geen
rechtstreekse wettelijke grondslag is op grond waarvan RTL een
plicht zou hebben de desbetreffende stukken geheim te houden.
De geheimhoudingsplicht te vinden in de Wet Financieel Toe-
zicht en de gedragsregels op grond waarvan advocaten een ge-
heimhoudingsplicht hebben, richten zich niet tot RTL. Dat het
hier gaat om stukken waarvoor een geheimhoudingsplicht geldt,
maakt de publicatie van de stukken niet zonder meer onrecht-
matig. Het is een omstandigheid die bij de afweging van de be-
langen moet worden betrokken. Ook is niet aannemelijk gewor-
den dat RTL heeft meegewerkt aan het lekken van de stukken.
De rechter oordeelt dat het belang van RTL om kritisch,
informerend en opiniérend op te treden en daarbij haar kijkers
en bezoekers van haar website zo goed mogelijk voor te lichten,
dient te prevaleren boven het belang van DNB bij vertrouwelijk-
heid van gegevens die zij uitwisselt met die instellingen waar-



56 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

over zij toezicht uitoefent en dus om de verdere verspreiding van
vertrouwelijke gegevens te voorkomen. Het integraal publiceren
van de documenten is volgens de rechter een journalistieke en
zorgvuldige werkwijze geweest. DNB heeft bovendien niet aan-
gevoerd dat de stukken of de berichtgeving van RTL over DNB
en de DSB-bank onjuistheden bevatten. De documenten be-
treffen verder ook geen kwetsende of gevoelige informatie over
personen, maar hebben enkel betrekking op een bank die in-
middels failliet is. Het voorgaande betekent overigens niet dat
RTL een vrijbrief heeft om alle in haar bezit zijnde stukken of
stukken die zij nog verkrijgt aangaande het ‘DSB-dossier’ af-
komstig van DNB of haar adviseurs te publiceren. Zoals RTL
ook heeft beaamd, dient van geval tot geval te worden bezien of
een publicatie van een dergelijk stuk rechtmatig is.

Vindplaats: LIJN BK7395.

3.3.2 Intellectuele eigendom

Vzr. Rb. Den Haag 4 juni 2009, (AD Nieuwsmedia t. GS
Media) - AD Misdaadmeter uitgelekt op geenstijl.nl

Bovengenoemde voorzieningenrechter heeft een ‘ex parte’ bevel
(geregeld in artikel 1019e Rv) gegeven aan GS Media (Geenstijl).
De beheerder van de website geenstijl.nl. moet een screenshot
van en een hyperlink naar de AD Misdaadmeter van haar web-
site verwijderen. AD was ten tijde van de beschikking voor-
nemens de AD Misdaadmeter exclusief te publiceren. Voor het
gemak stonden de gegevens op initiatief van AD wel online met
de bedoeling de toegang later open te stellen. Geenstijl had het
document weten te achterhalen, hoewel AD de inhoud van de
databank nog niet aan het publiek ter beschikking had gesteld
en ook aan niemand toestemming had verleend om dit te doen.
De voorzieningenrechter gaat in deze zaak mee met de stel-
ling van AD dat de AD Misdaadmeter een databank is waarop
AD een databankrecht heeft. De publicatie van Geenstijl vormt
een inbreuk op dit recht. De voorzieningenrechter beveelt Geen-
stijl de plaatjes en de verwijzingen te verwijderen en verwijderd

te houden op straffe van verbeurte van een dwangsom van


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk7395

KRONIEK 57

€ 100.000,- per dag. Geenstijl heeft aan de beschikking gehoor
gegeven zonder gebruik te maken van de mogelijkheid in kort
geding opheffing van het bevel te vorderen.

Vindplaats: gepubliceerd op <www.boek9.nl> (B9 7959) en
<www.iept.nl> (IEPT20090604).

Vzr. Rb. Den Bosch 6 november 2009, (Hulpverleners
Herculesramp t. Hans Matheeuwsen) - afgelegde
verklaringen

Op 15 juli 1996 vond een noodlottig ongeluk plaats met het
militaire Hercules-vliegtuig C 130. Hans Matheeuwsen is als
journalist nauw bij de Herculesramp betrokken geweest en
heeft voor het Eindhovens Dagblad destijds verslag gedaan over
de ramp. Eisers in de onderhavige zaak waren als het eerste
paramedisch personeel ter plaatse aanwezig en betrokken bij de
hulpverlening aan de slachtoffers van het ongeval. De hulp-
verleners hebben in de periode na de ramp hun medewerking
verleend aan diverse onderzoeken, waaronder een onderzoek
door een onderzoekscommissie van het Ministerie van Binnen-
landse Zaken, Afdeling Inspectie Brandweerzorg en Rampen-
bestrijding, met het doel de evaluatie en verbetering van ram-
penbestrijding in de toekomst.

De hulpverleners komen in deze zaak bij de voorzieningen-
rechter op tegen een boek met de titel Herculesramp dat
Matheeuwsen ten tijde van de rechtszaak van plan was om te
publiceren waarin de hulpverleners met naam en functie wor-
den genoemd en meerdere passages uit een vertrouwelijk ge-
sprek dat heeft plaatsgevonden tijdens het genoemde onder-
zoek, letterlijk worden weergegeven.

Bij de voorzieningenrechter vorderen de hulpverleners een
preventief publicatieverbod van de genoemde passages. De
hulpverleners hebben aangevoerd dat er een auteursrecht rust
op de door hen tijdens het onderzoek afgelegde verklaringen. De
voorzieningenrechter oordeelt dat de hulpverleners niet een
auteursrecht kunnen doen gelden op de letterlijke weergave van
hun verklaringen. De rechter merkt nog wel op dat een beroep



58 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

van de hulpverleners op hun auteursrecht, zo zij dat met vrucht
hadden kunnen doen, in strijd zou komen met het recht op
informatievrijheid dat onlosmakelijk is verbonden met het recht
van vrijheid van meningsuiting.

Vindplaats: LJN BK2290 (Deze zaak wordt wat betreft het
oordeel over de geoorloofdheid van publicatie van het boek van
Matheeuwsen i.v.m. de persoonlijke levenssfeer van de hulpver-
leners beschreven in de paragraaf 3.3.5).

Vzr. Rb. Den Haag 9 december 2009, (Marcel Metze t.
Rijkswaterstaat) — opdrachtovereenkomst boek over RWS

Marcel Metze, een bekend onderzoeksjournalist, gepromoveerd
historicus en schrijver van een aantal bestsellers (over onder
andere Philips, banken, crisis bij het CDA), had met Rijkswater-
staat (RWS) een opdrachtovereenkomst gesloten. Metze zou een
onafhankelijk en kritisch boek schrijven over een ingrijpende
reorganisatie die bij RWS plaatsvond in de periode 2003-2008.
Bij de overeenkomst heeft Metze alle eventuele auteursrechten
op geschreven teksten binnen het project overgedragen aan
RWS, en RWS heeft uiteindelijke beslissingsbevoegdheid bedon-
gen omtrent publicatie. De overeenkomst bepaalt ook dat indien
RWS zou besluiten niet zelf tot publicatie over te gaan, Metze
aan RWS om toestemming kan vragen om in eigen beheer te
mogen publiceren, welke toestemming niet op onredelijke gron-
den mag worden onthouden. Aan de toestemming mogen wel
voorwaarden worden verbonden. Eind maart 2009 is door RWS
geweigerd de door Metze geschreven teksten te publiceren, en
Metze mocht ook niet in eigen beheer publiceren.

Bij de voorzieningenrechter vordert Metze in deze zaak om
RWS te bevelen publicatie van het boek toe te staan, eventueel
onder voorwaarden die de rechter in de gegeven omstandig-
heden juist voorkomen. De rechter is van oordeel dat de vorde-
ringen niet kunnen worden toegewezen, gezien de overdracht
van auteursrecht door Metze en het plan van RWS op het mo-
ment van de zitting om zelf een bewerking van het manuscript
van Metze te gaan publiceren. De voorwaarde waaronder door


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk2290

KRONIEK 59

Metze kan worden verzocht om toestemming tot het mogen
uitgeven in eigen beheer, te weten dat RWS niet zelf publiceert,
blijkt niet (meer) te zijn vervuld. De rechter overweegt nog wel
dat Metze ter zitting terecht heeft aangegeven dat wanneer er
geen boek zal verschijnen over het veranderingsproces bij RWS
waaraan zijn naam zal zijn verbonden, er gegeven zijn be-
trokkenheid bij het project en de aankondiging, reputatieschade
voor hem dreigt. RWS wordt door de rechter met klem in over-
weging gegeven om met Metze in overleg te treden omtrent de
wijze waarin RWS haar ter zitting uitgesproken bereidheid tot
het doen uitgaan van een persbericht hierover vorm zal geven.

Uit antwoorden van Minister Eurlings van Verkeer en Water-
staat, op vragen van Tweede Kamerlid Roefs (PvdA), blijkt dat
RWS Metze inmiddels toestemming heeft verleend het manu-
script in eigen beheer te publiceren. Afwijkende of negatieve
meningen zijn niet uit het manuscript verwijderd. Wel heeft
Metze een aantal passages die betrekking hebben op de per-
soonlijke levenssfeer van een aantal ambtenaren aangepast.
Vindplaats: LIJN BK5778; Aanhangsel Handelingen II 2009/10,
nr. 1573 (kamervragen Roefs (PvdA), ingezonden 11 december
2009), op <https://zoek.officielebekendmakingen.nl/>.

3.3.3 Haat zaaien en groepsbelediging

Gerechtshof Amsterdam 21 januari 2009, beklagprocedure
tegen niet vervolgen van Geert Wilders — aanzetten tot haat
en groepsbelediging

Het hof te Amsterdam heeft op grond van artikel 12 van het
Wetboek van Strafvordering een bevel gegeven aan het Open-
baar Ministerie alsnog een strafvervolging in te stellen tegen het
Tweede Kamerlid Geert Wilders (PVV). In 2008 had het OM
besloten geen actie te ondernemen. Het hof overweegt echter dat
de betwiste uitlatingen van Wilders — gedaan in ingezonden
brieven, interviews en een film — door hun inhoud en presen-
tatie wel degelijk strafbaar kunnen zijn. Het algemeen belang
rechtvaardigt dat Wilders wegens haat zaaien strafrechtelijk
wordt vervolgd. Ten aanzien van groepsbelediging oordeelt het


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk5778
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-1573.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-1573.html

60 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

hof genuanceerd. Hoewel de meeste uitlatingen als strafbare
belediging kunnen worden aangemerkt, is een strafrechtelijke
reactie niet altijd nodig. Een uitzondering maakt het hof voor
beledigende uitlatingen waarbij vergelijkingen met het nazisme
worden gemaakt, in het bijzonder Mein Kampf. Die acht het hof
dermate beledigend voor moslimgelovigen dat een strafvervol-
ging gerechtvaardigd is. Zolang een uiteindelijke veroordeling
van Wilders proportioneel blijft, hoeft deze volgens het hof niet
in strijd met de uitingsvrijheid van artikel 10 EVRM te komen.
Vindplaats: LUN BH0496, Mediaforum 2009-3, nr. 8 m.nt. A.J.
Nieuwenhuis

Aangiften tegen diverse cartoons

Op de website van Geert Wilders alsook in een uitzending van
het televisieprogramma NOVA zijn de beruchte ‘Deense car-
toons’ over de profeet Mohammed getoond. Het Openbaar Mi-
nisterie (OM) heeft besloten om aangiften hiertegen te sepo-
neren. Volgens het OM is het verspreiden van de ‘Deense car-
toons’ niet strafbaar.

Bij wijze van tegenactie heeft de Arabisch-Europese Liga op
haar eigen website een cartoon geplaatst waarop twee ogen-
schijnlijk Joodse mannen een bordje met de tekst ‘Auswitch’
bestuderen. De ene Joodse man zegt: 1 don’t think they are
Jews’, en de andere man zegt: ‘We have to get to the 6,000,000
somehow’. Volgens het OM is deze cartoon wel aan te merken
als belediging van een groep. In augustus 2009 heeft het OM
besloten vervolging tegen de Liga te seponeren op voorwaarde
dat de cartoon van de site zou worden afgehaald en niet meer
herplaatst of hoe dan ook verspreid zou worden. Na dit aan-
vankelijk te hebben toegezegd, heeft de Liga verklaard van me-
ning te zijn dat er sprake is van dubbele maatstaven en de car-
toon opnieuw op de site geplaatst. De zaak komt in 2010 voor
een meervoudige kamer van de Rechtbank Utrecht.

Bron: <www.om.nl>.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BH0496

KRONIEK 61

3.3.4 Smaad, laster en bedreiging

Gerechtshof Amsterdam 26 februari 2009, beklagprocedure
Mohammed El Yaakoubi - familievete in de media

In de ogen van El Yaakoubi, voormalig Amsterdams PvdA-deel-
raadslid, was er sprake van strafbare smaad en laster vanwege
een artikel in De Volkskrant en blogbijdragen op missjeanette.nl
waarin hij wordt beschuldigd van mishandeling en bedreiging
van zijn ex-vrouw i.v.m. een aangifte tegen hem, en verder, door
enkele geciteerde familieleden, van het ‘dumpen’ van zijn ex-
vrouw zonder haar paspoort in het Marokkaanse Rifgebergte.
Yaakoubi heeft middels een beklagprocedure via art. 12 van het
Wetboek van Strafvordering (WvSv) geklaagd over de beslissing
van de officier van justitie in Amsterdam om geen vervolging in
te stellen tegen onder andere Volkskrant-journalist Willem
Beusekamp, weblog beheerder Jeanette Koolmoes-Lubbers en
Yaakoubi’s ex-vrouw Habiba El-Yousfi.

In deze zaak oordeelt het gerechtshof in zijn beschikking dat
wat betreft El-Yousfi het dossier onvoldoende bewijs oplevert
voor uitlatingen door haar gedaan die smaad cq. laster opleve-
ren. Wat betreft enkele blogbijdragen die zijn ondertekend met
de voornaam van El-Yousfi, staat het journalistieke privilege
van bronbescherming in de weg aan verder onderzoek daarnaar.
Dit laatste geldt ook voor de identiteit achter de ‘verre neef’ die
in het Volkskrant-artikel wordt geciteerd. Wat betreft dit artikel
en overige blogbijdragen oordeelt het Hof dat de vrijheid van
meningsuiting in dit geval aan vervolging in de weg staat. Het
weegt zwaar dat in voldoende mate hoor en wederhoor is toe-
gepast. De hoedanigheid van Yaakoubi als politicus maakt dat
de grenzen van acceptabele kritiek ruimer zijn dan bij gewone
burgers
Vindplaats: op <www.mediareport.nl>.

Kamervragen over arrestatie webmaster Ravage Digitaal

De webmaster van de site ravagedigitaal.org is op het politie-

bureau van districtsbureau Meer en Vaart gevangen gehouden



62 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

voor verhoor in verband met een column op de website van de
hand van Alex van Veen onder het pseudoniem Rene Danen.
Politicus Geert Wilders had aangifte gedaan tegen de column
omdat hij zich bedreigd voelde. De webmaster heeft zich op
verzoek bij de politie gemeld. Later heeft de schrijver zich ook op
uitnodiging gemeld waarna hij is verhoord maar niet aan-
gehouden. Na bestudering van de complete tekst van de column
en na de verhoren is de zaak geseponeerd. Volgens de officier
van justitie was er geen sprake van een bedreiging als bedoeld
in art. 285 van het Wetboek van Strafrecht (WvSr).

Tweede Kamerlid Van der Ham (D66) heeft Minister van
Justitie Hirsch Ballin en Minister Plasterk van OC&W vragen
gesteld over de achtergrond van deze gang van zaken en de
proportionaliteit ervan. Volgens de ministers heeft er vooraf
geen overleg plaatsgevonden met de officier van justitie over de
duur van de inverzekeringstelling. De ministers schetsen ook
het moment waarop en op basis van welke informatie het
Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag de eerste aangifte van
Wilders heeft beoordeeld en het OM in Amsterdam de zaak
hierna heeft voortgezet. Naar aanleiding hiervan en om een
goede gang van zaken in dit soort gevoelige zaken in de
toekomst te verbeteren zijn er gesprekken geweest tussen het
OM te Amsterdam en de districtsleiding alsmede de betrokken
rechercheurs. Het onderwerp is tevens aan de orde gekomen
tijdens een regulier overleg tussen het OM en de korpsleiding.
De minister benadrukt nog wel dat de reden om te seponeren
niet in de vrijheid van meningsuiting lag, maar in de consta-
tering dat de column geen ‘redelijke vrees’ opriep. Dit is een ver-
eiste voor de strafbaarheid van bedreiging. In de onderhavige
zaak is achteraf bezien onvoldoende zorgvuldig gehandeld.
Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2008/09, nr. 2862
(kamervragen ingezonden 22 april 2009), op <https://zoek.

officielebekendmakingen.nl/>; Aanhangsel Handelingen II 2008
/09, nr. 3406 (kamervragen ingezonden 9 juni 2009), op
<https:/ /zoek.officielebekendmakingen.nl/>.



https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-2862.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-3406.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20082009-3406.html

KRONIEK 63

Kamervragen over arrestatie directeur kunstfestival Today’s
Art

De directeur van het kunstfestival Today’s Art is gearresteerd in
verband met drie filmpjes op internet met een mogelijk be-
dreigende dan wel opruiende inhoud. De Tweede Kamerleden
Van Velzen (SP) en Van der Ham (D66) hebben aan minister van
Justitie Hirsch Ballin en minister Plasterk van OC&W vragen
gesteld omtrent de arrestatie. In de antwoorden wordt toegelicht
dat de recherche overdag bij de woning van de verdachte heeft
aangebeld. Nadat de verdachte had open gedaan is hij in zijn
woning aangehouden op verdenking van opruiing, strafbaar
gesteld in art. 131 en 132 Wetboek van Strafrecht (WvSr). Op
dat moment was duidelijk dat het ging om de directeur van
Today’s Art. Hij is op het politiebureau verhoord en dezelfde dag
heengezonden; later is hij nog een keer verhoord. Voorts is een
medewerker van Today’s Art door de recherche uitgenodigd om
te worden gehoord als getuige. Tijdens diens verhoor ontstond
aanleiding hem als verdachte aan te merken en is hij verder als
verdachte verhoord. De ministers zijn van oordeel dat de politie
en het Openbaar Ministerie (OM) zorgvuldig hebben gehandeld.

Vindplaats: Aanhangsel Handelingen II 2008/09, nr. 466 (ka-
mervragen ingezonden 21 september 2009), op <https://zoek.

officielebekendmakingen.nl/>; Aanhangsel Handelingen II 2008
/09, nr. 467 (kamervragen ingezonden 22 september 2009), op
<https:/ /zoek.officielebekendmakingen.nl/>.

Gerechtshof Amsterdam 13 oktober 2009, strafzaak tegen
Maurice de Hond (aanwijzen schuldige ‘Deventer moord-
zaak’)

Maurice de Hond heeft op televisie, in een landelijk dagblad en
bij herhaling op zijn weblog ‘klusjesman’ Michaél de Jong en
zijn vriendin Meike Wittermans als schuldige en medeplichtige
aangewezen in de zogenoemde ‘Deventer moordzaak’.

Het gerechtshof veroordeelt De Hond in deze zaak wegens
smaad en smaadschrift tot twee maanden voorwaardelijke
gevangenisstraf. Het kritisch volgen van politie en justitie in de


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-467.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-467.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-467.html

64 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

'Deventer moordzaak' en het aan de kaak stellen van fouten die
volgens de verdachte door die instanties zijn gemaakt, vallen
volgens het gerechtshof binnen de grenzen van de vrijheid van
meningsuiting. Maar met het aanwijzen van een persoon als de
dader - terwijl een ander voor die moord onherroepelijk straf-
rechtelijk is veroordeeld — met als doel aan te tonen dat politie
en justitie zich schuldig maakten aan een tunnelvisie, is De
Hond te ver gegaan. Het gerechtshof legt de straf geheel voor-
waardelijk op nu de verdachte niet eerder strafrechtelijk is
veroordeeld en hij door de civiele rechter is veroordeeld tot het
betalen van aanzienlijke geldsommen aan de aangevers en tot
het verbod om hen, op straffe van verbeurte van een dwangsom,
in het openbaar in verband te brengen met de moord.
Vindplaats: LJN BK0036.

3.3.5 Privacy en Eer en goede naam
e  Aansprakelijkheid forumbeheerders en moderators

Ktr. Rb. Amsterdam 21 januari 2009 (P.V. Schuld en
J.C. Dubos t. Stichting Maroc-NL) - kopie artikel op forum
maroc.nl

Stichting Maroc-NL onderhoudt op het internet de website
maroc.nl. Onderdeel van de website is een forum waar bezoe-
kers met elkaar kunnen discussiéren. Op dit forum is door een
gebruiker een artikel geplaatst dat atkomstig is van de nieuws-
site telegraaf.nl, dat een foto bevat van de minderjarige dochter
van Dubos. Schuld, beroepsfotograaf en journalist, is als maker
van de foto auteursrechthebbende.

Volgens de kantonrechter in deze zaak is onjuist de stelling
van Schuld en Dubos dat Maroc-NL moet worden geacht degene
te zijn die de foto’s heeft geplaatst waarmee, nu toestemming
voor plaatsing ontbrak, schending van het auteursrecht en
portrecht is gegeven. Het zijn de betreffende gebruikers die door
plaatsing van het artikel de schending hebben begaan. Maroc-
NL is daarmee als forumbeheerder niet van iedere verantwoor-
delijkheid voor eventuele auteurs-/portretrechtelijke schendin-


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk0036

KRONIEK 65

gen ontheven. Het gaat te ver om van Maroc-NL te verlangen dat
hij voorafgaand aan plaatsing iedere forumbijdrage op dergelijke
aspecten controleert, dan wel het plaatsen van afbeeldingen
volledig onmogelijk maakt. Wel mag van een forumbeheerder
een alerte houding worden verwacht in het tegengaan van dit
soort plaatsingen op het forum. Een forumbeheerder moet onge-
wenste bijdragen als waarvan hier sprake is op eerste aan-
maning verwijderen en het doen van dit soort aanmaningen
faciliteren. Ook moet een forumbeheerder medewerking ver-
lenen bij het achterhalen van de identiteit van de werkelijke
plaatser van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Volgens de
kantonrechter is niet gebleken dat Maroc-NL hierin in gebreke
is gebleven

Vindplaats: op <www.boek9.nl> (B9 7509).

Vzr. Rb. Amsterdam 13 mei 2009 (Zwartepoorte
t. Schoonderwoerd)

In de onderhavige zaak komt de aansprakelijkheid aan de orde
van de beheerder van de website klup.nl voor bepaalde zoek-
resultaten die worden gegenereerd door de internetzoekmachine
google.nl. Wanneer men zocht op de woorden “Zwartepoorte’ en
failliet’, bevatte het zoekresultaat de suggestie dat op klup.nl
zou staan dat Zwartepoorte failliet is. In feite combineerde de
zoekmachine delen van de bedrijfsgegevens van Zwartepoorte en
een commentaar over een ander bedrijf.

Volgens de voorzieningenrechter staat het recht op vrijheid
van meningsuiting de websitebeheerder in beginsel toe om gege-
vens van Zwartepoorte op internet te publiceren en gebruikers
in de gelegenheid te stellen berichten over bedrijven te plaatsen.
De weergave van de verschillende teksten op kiup.nl is op
zichzelf niet onrechtmatig. De teksten geven geen onwaarheden
weer, betreffen geen vertrouwelijke gegevens en schaden op
zichzelf ook niet de reputatie van Zwartepoorte. Aannemelijk is
echter dat de ongelukkige samenvoeging door Google van twee
op zichzelf staande teksten, bij een groot aantal mensen de
indruk kan wekken dat Zwartepoorte failliet zou zijn verklaard.



66 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

De samenvoeging stond bovenaan de zoekresultatenpagina van
Google. De rechter is van oordeel dat de websitebeheerder
Schoonderwoerd in dit concrete geval onrechtmatig jegens
Zwartepoorte handelt. De onrechtmatigheid bestaat hierin dat
Schoonderwoerd, na meermalen te zijn gesommeerd, heeft
nagelaten een kleine aanpassing te verrichten zodat de zoek-
bewerking via Google niet langer het aangevochten resultaat
oplevert. Het voorgaande betekent niet dat een websitebe-
heerder voortdurend moet controleren of er mogelijk schadelijke
zoekresultaten ontstaan. Telkens zal moeten worden bezien wat
het zwaarste weegt, de vrijheid van meningsuiting van de
websitebeheerder of de schade van de benadeelde. Deze toets
behoeft niet altijd in het voordeel van de benadeelde uit te val-
len. Alle omstandigheden van het concrete geval dienen in aan-
merking te worden genomen.

Vindplaats: LIJN BJ1595, Mediaforum 2009-7/8, nr. 24 m.nt.
D. Griffiths.

Vzr. Rb. Amsterdam 10 september 2009 (Proximedia
Nederland t. TROS) - zorgplicht TROS discussieforum
trosradar.nl

TROS Radar is een programma van de TROS, waarin vooral
consumentenzaken worden behandeld. TROS Radar heeft een
eigen website, trosradar.nl. Onderdeel van die website is het
‘Forum’ waar bezoekers van de website berichten kunnen plaat-
sen. Voor het Forum heeft de TROS gedragsregels ontwikkeld,
die op de website vermeld staan.

Sinds medio 2004 was er op het Forum een topic gewijd aan
Proximedia. Als bij Google ‘proximedia’ werd ingetoetst, ver-
wezen het derde en vierde zoekresultaat naar het Forum. Dit
onderdeel van het Forum was inmiddels zeer omvangrijk.

Proximedia stelt in deze zaak dat de TROS handelt in strijd
met de zorgvuldigheid die zij in acht dient te nemen en on-
rechtmatig jegens Proximedia met het in stand houden van het
Forum. Aan Proximedia moet volgens de voorzieningenrechter
worden toegegeven dat de termen ‘oplichters’, ‘boevenbende’ en


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BJ1595

KRONIEK 67

‘bandieten’ zware termen zijn die een ernstige beschuldiging
inhouden. Het bezigen van dergelijke termen moet echter an-
ders worden beoordeeld dan bijvoorbeeld in een journalistiek
artikel, een juridische context of een consumentenonderzoek,
aangezien ze zijn gebruikt in het vuur van de discussie door
gedupeerden. De gehanteerde termen moeten in dit geval niet al
te letterlijk worden genomen. Dat Tros Radar als een min of
meer gezaghebbend consumentenprogramma geldt, maakt dat
niet anders, nu het hier niet gaat om het televisieprogramma
zelf, maar om een Forum op de website dat dient als discussie-
platform voor particulieren en de berichten daarop niet worden
gepresenteerd als bevindingen van de TROS zelf. Dat neemt niet
weg dat de TROS wel de nodige zorgvuldigheid dient te be-
trachten als beheerder en redacteur van deze site. TROS heeft
getoond bezwaren van Proximedia serieus te hebben genomen
en bereid te zijn in overleg te treden. De voorzieningenrecter
oordeelt dat noch de handelwijze van degenen die de berichten
op het Forum hebben geplaatst, noch die van de Tros als on-
rechtmatig moet worden aangemerkt. Het in stand laten van de
topic als zodanig is ook niet onrechtmatig. De TROS wordt wel
in overweging gegeven om de omvang van de topic te beperken.
Als er daadwerkelijk verbetering in de werkwijze optreedt is het
in het belang van Proximedia en haar medewerkers om niet tot
in lengte van jaren met oude klachten te worden geconfron-
teerd. Voor een veroordeling van de TROS tot het treffen van een
dergelijke maatregel bestaat volgens de rechter onvoldoende
aanleiding.

Vindplaats: LIN BJ7440.

Rb. Dordrecht 3 december 2009, (zwerfkattendordrecht.nl
t. asielvriendenlouterbloemen.info)

Dierenasiel Louterbloemen heeft een eigen website. Daarnaast
bestaat er nog een aparte website, asielvriendenlouterbloemen.
info. Op de laatstgenoemde website zijn diverse verwijten ge-
maakt aan het adres van eiseressen in de onderhavige zaak die
zeggenschap hebben over de website zwerfkattendordrecht.nl.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bj7440

68 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Bij de beoordeling van de geoorloofdheid van de verwijten
laat de rechtbank in deze zaak meewegen dat op zwerfkatten
dordrecht.nl ook verwijten zijn gemaakt aan het adres van Die-
renasiel Louterbloemen. Op het bezoekersforum van die website
valt, of viel, te lezen ‘Dierenasiel Louterbloemen (of Klein
Auschwitz zoals het in de volksmond genoemd wordt).” Gecon-
fronteerd met de vraag of het klopte dat die tekst anderhalf jaar
op de website heeft gestaan was het antwoord van eiseressen
dat niet elke dag werd gelezen wat er op de website staat. Vol-
gens de rechtbank hebben zij in dit geval een eigen verant-
woordelijkheid om te bezien of de berichten op hun website aan
minimaal aanvaarbare normen voldoen en om minst genomen
duidelijk te maken dat zij zich distantiéren van een zodanige
uitlating. Als zonder meer wordt geduld dat op een eigen (kleine)
website anderhalf jaar lang een vergelijking wordt gemaakt
tussen enerzijds de kwaliteit van een dierenasiel waarmee de
websitebeheerders in onmin leven en anderzijds de jodenver-
volging, dan valt in ieder geval nog niet in te zien dat een spoed-
eisend belang bestaat bij een voorziening in kort geding ter
bestrijding van aantasting van hun eer en goede naam. Anders
gezegd: hier verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet.

Vindplaats: LJN BK4876.

. Online archief en publicatie persoonsgegevens

Rb. Den Haag 28 oktober 2009 (X t. Het College van Bestuur
RUG - journalistieke exceptie online archief

Eiser in de deze zaak heeft in 2003 zijn medewerking verleend
aan een artikel van het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) over
een juridisch conflict wat hij destijds had met de Informatie
Beheer Groep. Het artikel is in augustus 2003 gepubliceerd in
een aantal bij het HOP aangesloten hogeschool- en universi-
teitskranten. In het artikel wordt eiser met zijn voor- en achter-
naam genoemd. Het artikel is ook te vinden op het online
archief van de Universiteitskrant Groningen, op de website van
de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Eiser verzoekt op basis
van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) om verwij-


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk4876

KRONIEK 69

dering van zijn gegevens van de website. Het College van Be-
stuur RUG (hierna: College) heeft dit geweigerd.

De rechtbank oordeelt dat, gelet op het feit dat eiser zijn
medewerking heeft verleend aan een artikel van het HOP, in het
onderhavige geschil de zogenoemde fournalistieke exceptie’ van
art. 3 Wbp van toepassing is. Het opnemen van de persoons-
gegevens van eiser in het betreffende artikel diende uitsluitend
journalistieke doeleinden en dit werkt door in de publicatie in
het online archief van de Universiteitskrant Groningen.

Vanwege het van toepassing zijn van de fournalistieke
exceptie’, valt de weigering van het College niet aan te merken
als een besluit in de zin van de Wbp in combinatie met de
Algemene wet bestuursrecht (Awb). De rechtbank acht een der-
gelijke beslissing evenmin een besluit op grond van art. 1:3
Awb, nu de beslissing niet is gericht op rechtsgevolg. De moge-
lijkheid om, na bezwaar bij het College, in beroep te komen bij
de rechtbank stond dan ook, zo stelt de rechtbank vast, niet
open. Het beroep wordt hiermee afgedaan. De rechtbank merkt
nog wel op dat de gang naar de burgerlijke rechter openstaat.
Vindplaats: LJN BK1467, Mediaforum 2010, nr 2 m.nt.
T.A. Schiphof.

Rb. Rotterdam 24 maart 2009, civiele rechtszaken tegen
websitebeheerder stopkindersex.com (publicatie persoons-
gegevens)

De twee onderhavige uitspraken gaan over de verantwoorde-
lijkheid en aansprakelijkheid van de websitebeheerder van de
site stopkindersex.com, voor de vermelding van persoonsgege-
vens en plaatsing van foto’s in verband met beschuldigingen
van vermeende pedoseksuele voorkeuren van de eiser in de
eerste zaak, en de plaatsing van hyperlinks op dezelfde website
naar de Amerikaanse websites dutchpedophilesexposed.org en
dutchpredators.org waarop soortgelijke informatie is te vinden
over de eisers in de tweede zaak. De verwerking van de per-
soonsgegevens acht de rechtbank in dit geval onrechtmatig.
Deze uitspraken worden wat betreft het oordeel over de onrecht-


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk1467

70 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

matigheid van de verwerking van persoonsgegevens, uitvoeriger
beschreven in de sectie ‘Verdachten, veroordeelden en Trial by
media’, in deze subparagraaf (§3.3.5).

Vindplaats: LIJN BH7630, Privacy & Informatie 2009/3 m.nt. I.
de Vré; LUN BH7631, Privacy & Informatie 2009/3 m.nt. I. de
Vré.

e  Privacy

Vzr. Rb. Den Bosch 6 november 2009, Hulpverleners
Herculesramp t. Hans Matheeuwsen (afgelegde verklaringen)

Eisers in deze zaak zijn als hulpverleners betrokken geweest bij
de zogenaamde ‘Herculesramp’, een noodlottig ongeluk met het
militaire Hercules-vliegtuig C 130 op 15 juli 1996.

De hulpverleners komen bij de voorzieningenrechter op
tegen een boek met de titel Herculesramp dat Matheeuwsen ten
tijde van de rechtszaak van plan was om te publiceren waarin
de hulpverleners met naam en functie worden genoemd en
meerdere passages uit een vertrouwelijk gesprek dat heeft
plaatsgevonden tijdens een onderzoek naar de ramp, letterlijk
worden weergegeven.

De hulpverleners vorderen een preventief publicatieverbod
van de genoemde passages.

De rechter stelt voorop dat Matheeuwsen als professioneel
journalist met de publicatie van zijn boek in de openbaarheid
wil treden en zijn boek dan ook als een perspublicatie moet
worden beschouwd. De rechter oordeelt dat op de grondslag van
inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de hulpverleners
geen aanleiding bestaat voor het opleggen van het door hen
gevorderde publicatieverbod. Het noemen van de namen van de
hulpverleners is een geringe inbreuk op de privacy van de
hulpverleners die onvermijdelijk gevolg is van het hebben
vervuld van een dergelijke openbare functie. De verklaringen die
zij hebben afgelegd hebben ook enkel betrekking op de gang van
zaken bij de Herculesramp en gaan in het geheel niet over hun
privé-leven. De werkwijze van Matheeuwsen zorgt voor een zo


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bh7630
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bh7631

KRONIEK 71

volledig mogelijk inzicht in de handelingen, beslissingen en
gebeurtenissen van destijds, en is daarmee zorgvuldig.

Wat betreft het oordeel van de voorzieningenrechter over het
beroep van de hulpverleners om op de grondslag van inbreuk op
hun auteursrecht op de afgelegde verklaringen een publicatie-
verbod toe te wijzen, wordt deze zaak nader beschreven in dit
hoofdstuk, in de paragraaf Intellectuele eigendom’.

Vindplaats: LIJN BK2290.

. Portretrecht

Gerechtshof Amsterdam 27 januari 2009 (De Rooij t.
Hollandse Hoogte)

In juni 2007 heeft een fotograaf nabij een sportpark een foto
genomen van eiseres De Rooij, die vergezeld door haar hond aan
het joggen was en daarbij een kinderwagen voortduwde.
Hollandse Hoogte heeft deze foto in haar online databank op de
website hollandse-hoogte.nl geplaatst. Hollandse Hoogte heeft de
foto in licentie gegeven aan de Consumentenbond. De Con-
sumentenbond heeft de foto paginagroot in zijn gids (oplage
600.000) gepubliceerd bij een artikel over MP3 spelers. Volgens
De Rooij heeft Hollandse Hoogte door publicatie en exploitatie
van de foto inbreuk gemaakt op haar portretrecht en is de han-
delwijze van Hollandse Hoogte onrechtmatig. Zij vordert in dit
kort geding dat Hollandse Hoogte wordt geboden de inbreuk te
staken en gestaakt te houden.

Het gerechtshof is van oordeel dat het op zichzelf begrijpelijk is
dat De Rooij bezwaar heeft tegen publicatie van de foto als hier
aan de orde, maar dat dit niet opweegt tegen het door Hollandse
Hoogte ingeroepen belang op informatievoorziening. Het belang
van de informatievoorziening brengt mee dat berichtgeving zoals
hier aan de orde moet kunnen worden voorzien van illustra-
tiemateriaal, zoals foto’s van de werkelijkheid. De foto is neutraal
en niet op enigerlei wijze compromitterend of diskwalificerend.
Vindplaats: LJN BH3726, AMI 2009-2, nr. 6 m.nt. J.C.S.
Pinckaers.


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bk2290
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bh3726

72 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

Vzr. Rb. Breda 3 februari 2009 (E. ten Winkel t. Stichting
Abot Kamay c.s.) — verdachte nabestaande versus over-
ledene

Ten Winkel, echtgenoot van en (voormalig) verdachte in de zaak
omtrent de vermoorde Filippijnse Bebe Pana, komt op tegen de
publicatie van het boek getiteld De wrede dood van de Filip-
pijnse Bebe Parnia en Divina Urbi van D.J. Barreveld. Dat boek is
uitgegeven door Stichting Abot Kamay.

De voorzieningenrechter oordeelt in deze zaak dat de publi-
catie van enkele foto’s van Bebe Pana die ter illustratie in het
boek zijn opgenomen niet onrechtmatig is jegens Ten Winkel als
nabestaande. Ten Winkel heeft het lichaam van Bebe Pana
tweemaal heimelijk begraven en gedurende vier jaar verborgen
gehouden. Ten Winkel heeft door dit respectloos gedrag jegens
Bebe Pana het recht als nabestaande verwerkt, verloren, om
zijn eigen belangen te laten meewegen in dit verband. Alleen de
belangen van Bebe Pana, van haar nagedachtenis, spelen een
rol. In dit geval gaat het om normale foto’s van Bebe Pafa, en
aan te nemen valt dat zij zou wensen dat zij en haar lot niet
vergeten worden.

Vindplaats: LIN BH1712.

Gerechtshof Amsterdam 14 april 2009 (Tirion Uitgevers t.
M. Sauerbreij en B. Elhorst) — foto snowboarders

Sauerbreij en Elhorst zijn professionele snowboarders. Tirion
heeft hun portretten afgebeeld op het door haar uitgegeven boek
Go Snowboarden. Sauerbreij en Elhorst vinden in deze zaak dat
zij een redelijk belang hebben zich daartegen te verzetten,
vooral omdat dat gebruik afbreuk doet aan de verzilverbare
populariteit die zij als beoefenaren van de snowboardsport heb-
ben verworven.

Het gerechtshof gaat in op het begrip portret, waarvan naar
zijn oordeel in dit geval sprake is, en oordeelt dat het com-
merciéle gebruik van de foto’s door Tirion slechts in zo geringe
mate toegespitst is op en voortvloeit uit de identiteit van de
Sauerbreij en Elhorst dat daaruit het bestaan van een verzilver-


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bh1712

KRONIEK 73

bare populariteit niet kan worden afgeleid. Zij hebben desge-
vraagd ook geen enkel voorbeeld kunnen noemen van com-
merciéle exploitatie van hun portretten, hetzij door henzelf,
hetzij door een sponsor, supplier of de Nederlandse Skiver-
eniging. Elhorst heeft verder een persoonlijk belang om niet in
verband te worden gebracht met de inhoud van het boek
omtrent de wijze waarop het snowboarden onderwezen moet
worden, onvoldoende omschreven en gemotiveerd.

Vindplaats: LJN BI4777, AMI 2009-5, nr. 19 m.nt. E.J.
Dommering.

Vzr. Rb. Amsterdam 28 augustus 2009 (Willem-Alexander en
Maxima t. Associated Press) - foto’s ski-vakantie Argentinié

Associated Press (AP) is een Amerikaans persbureau dat nieuws
en nieuwsfoto’s aan zijn afnemers (media over de gehele wereld)
tegen betaling ter beschikking stelt. Via een zogenoemde
‘satellite stream’ worden dagelijks 800 tot 1000 foto’s ter be-
schikking gesteld aan alle afnemers. Op 20 juli 2009 heeft de
Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) een zogenaamd mediamoment
georganiseerd waarbij foto’s van (het gezin van) Willem-
Alexander en Maxima mochten worden gemaakt door (professio-
nele) fotografen en journalisten. Dergelijke mediamomenten
vinden plaats op grond van de door de RVD opgestelde Media-
code. AP heeft voor het mediamoment van 20 juli 2009 een
uitnodiging ontvangen waarin — zakelijk weergegeven — is ver-
meld dat ervan wordt uitgegaan dat een genodigde partij die de
uitnodiging aanvaardt, zich zal houden aan de Mediacode. AP
heeft een fotografe gezonden naar het mediamoment op 20 juli
2009.

Nadien is het koninklijk paar gefotografeerd tijdens hun
vakantie in Argentini€ door een bij AP aangesloten fotograaf en
door een freelance fotograaf die zijn foto’s aan AP heeft aange-
boden. Dagbladuitgever PCM heeft vier foto’s afgenomen en
gepubliceerd in het Algemeen Dagblad en in Trouw. Tevens zijn
foto’s geplaatst op de websites royalblog.nl en troonopuvolgers.
weblog.nl. AP heeft hiervoor geen toestemming gegeven. Ver-


http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=bi4777

74 PERSVRIJHEIDSMONITOR NEDERLAND 2009

schillende Nederlandse media (waaronder het Algemeen Dag-
blad en Trouw) hebben na een namens het koninklijk paar
verzonden sommatie daartoe toegezegd de desbetreffende foto’s
niet meer te zullen publiceren. AP is gesommeerd om de des-
betreffende foto’s niet langer te verspreiden of te publiceren en
te bevestigen dat in de toekomst geen foto’s van privéaange-
legenheden van het paar worden verspreid. Verder is AP ge-
sommeerd kopieén toe te zenden van alle foto’s die in juli 2009
in Argentinié€ zijn genomen alsmede een lijst met namen aan wie
AP de desbetreffende foto’s reeds heeft verspreid. AP heeft aan
deze sommatie geen gevolg gegeven.

Koninklijke zomervakantie in de sneeuw

.Hal mag dan zomervakantie heten, in A tinié is het toch e:ht-\;il;h.r. K ” prins Will Al et prinses
Maxima en prinses Amalia hebben de lange latten ondergebonden bij het dorp Villa La Angostura. ro70 2

Uit: AD 30 juli 2009



KRONIEK 75

In de onderhavige zaak oordeelt de voorzieningenrechter dat
de afnemers van AP onrechtmatig hebben gehandeld door het
publiceren van de foto’s en dat zij hiertoe door AP in de
gelegenheid zijn gesteld. AP is de ‘bron’ van hun onrechtmatig
handelen. Het verspreiden van de foto’s door AP aan haar
afnemers kan als een vorm van ‘openbaarmaking’ als bedoeld in
art. 21 Auteurswet worden aangemerkt. Geoordeeld wordt dat
dit verspreiden eveneens onrechtmatig is.

AP wordt een verbod opgelegd de vier foto’s verder te ver-
spreiden. De rechter overweegt hierbij dat niet kan worden aan-
genomen dat AP zich bij de verspreiding van nieuwe of andere
foto’s van Willem-Alexander en Maxima niet zal laten leiden
door de inhoud van dit vonnis. Ondanks dat AP dagelijks een
groot aantal foto’s verspreidt, kan van haar worden gevergd dat
zij niet klakkeloos elke foto op de ‘satellite stream’ plaatst en
dat zij een rechtmatigheidstoets uitoefent alvorens zij foto’s ver-
spreidt. Of het in de toekomst verspreiden van vergelijkbare of
andere foto’s al dan niet is toegestaan is afhankelijk van de om-
standigheden (nieuwswaarde) en van de context van dat mo-
ment. Het opleggen van een ruim verbod, waaronder nog niet
bestaande foto’s kunnen vallen, is volgens de rechter niet pro-
portioneel, mede omdat dit gemakkelijk kan leiden tot executie-
geschillen.

De Mediacode rechtvaardigt evenmin toewijzing van een
verderstrekkend verbod. De Mediacode kan niet worden aange-
merkt als een rechtens bindende overeenkomst tussen Willem-
Alexander en Maxima of de RVD enerzijds en de journalistiek